De Franse businessopleiding Reims Management School zag opeens dat de school zich in het hart van de Champageregio bevond en heeft daarom een speciale, luxe leerstoel in het leven geroepen: de Leerstoel Champagne.
Want champagnemerken hebben het zwaar door de opkomst van allerlei goedkope namaak, dus moet er diepgaand onderzoek worden verricht naar het imago van Champagne.
De Grande Ecole is op dit moment nog op zoek naar een geschikte professor.
De nieuw aan te stellen professor komt aan het hoofd te staan van een onderzoekslaboratorium dat problemen en uitdagingen in de Champagne-industrie moet onderzoeken, met name op het gebied van marketing, business- en merkstrategie en consumentengedrag
Wat kunnen champagnehuizen bijvoorbeeld doen aan de concurrentie van bubbelwijntjes uit Italië en Spanje? De verkoopcijfers van champagne blijven de laatste tijd achter nu deze namaakchampagnes, de goedkopere (en minstens zo lekkere) cava's, spumantes en prosecco's, steeds populairder worden.
In de streek Champagne worden jaarlijks meer dan 300 miljoen flessen gebotteld, goed voor een jaarlijkse omzet van 4 miljard euro. 40 procent van deze flessen is bestemd voor export, de rest blijft in Frankijk. De professor zal dus ook moeten onderzoeken hoe deze exportcijfers omhoog kunnen.
De leerstoel start in september en wordt betaald door een aantal beroemde wijnhuizen, zoals Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Krug, Pommery en Laurent Perrier. Daarnaast leggen de gemeente Reims en het CIVC (vereniging van Champagne-vakbroeders) ook flink wat bij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!