Microplastics zijn onvoorstelbaar klein. Er is tegenwoordig bijna geen scrubcréme, shampoo of badschuim gebruikt waar deze microplastics niet in zijn verwerkt. Ook in tandpasta’s zit het goedje. Ongeveer 10 procent van de microplastics komt in de zee terug.
In het februari-nummer van Communicatie was al te lezen over de spectaculaire actie van de Plastic Soup Foundation, die met een budget van 0 euro miljardenconcern Unilever op de knieën kreeg.Vlak voor kerst zetten het de timers aan voor een twittercampagne. Binnen twee minuten hadden 100 duizend mensen een oproep aan Unilever gedaan. Het concern zegde daarop toe het plastic uit zijn producten te halen.
Ook de politiek haakt nu aan, hoewel het nog niet pleit voor een verbod op de microplastics. De PvdA vindt dat de consument beter moet worden voorgelicht over wat hij koopt.
De partij stelt voor om vanaf nu op de voorkant van de cosmetica aan te geven of een product microplastics bevat. Zo weet je in een oogopslag of het product slecht is voor het milieu.
Het probleem is er groot genoeg voor, aldus PvdA-Kamerlid Manon Fokke. ‘In de meest afgelegen en best beschermde gebieden wordt tegenwoordig plastic gevonden. Per dag eindigt zo'n 12.000 ton plastic in de zee en verspreidt zich over de hele wereld. Veel plastic koekt samen in de zogenaamde "plastic-soep", een brij van drijvend plastic. Het vervuilde gebied is inmiddels 34 keer zo groot als Nederland. Hier moet dus wat aan gedaan worden.’
Jaren geleden is er voor gekozen om aan te geven wat er allemaal in de shampoo, badschuim of scrubcreme zit. Dat gebeurt meestal op de achterkant van flesjes en tubes, met allerlei woorden waarvan de consument niet snel doorheeft dat het over plastics gaat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!