‘In de ogen van onze klanten zijn we nog te weinig betrokken en deskundig, en ook wat te afstandelijk en functioneel’, aldus directievoorzitter van ING Bank Nederland Nick Jue,vrijdagmiddag tijdens de perspresentatie van de campagne. ‘Om de voorkeursbank van Nederland te zijn, wat we willen, moet de dienstverlening meer betrokken, persoonlijker en actiever worden. Dat onderstrepen we met deze campagne.’
Die zal de komende tijd te zien zijn op radio en tv, outdoor en online. Ze is vooral opgebouwd rond typisch ‘oranje’ zaken, zoals Koninginnedag, het Nederlands elftal en de Hollandse mentaliteit. In de tv-commercial, online te zien, vertellen bekende en onbekende Nederlanders wat Oranje voor hen betekent. Zo delen onder andere Rutger Hauer, Wesley Sneijder, Esmee Denters maar ook terrorist-bestrijder Jasper Schuringa hun oranjegevoel. Nederlanders kunnen online laten weten wat zij 'oranje' vinden via #vindikoranje.
De ING kiest ervoor een brede bank te blijven 'voor iedereen'. Wel zal de bank meer denken vanuit de behoeften van specifieke klantgroepen. Klanten kiezen steeds vaker voor andere manieren om hun bankzaken te regelen, aldus Jue: ‘Daar spelen we op in, onder meer met mobiel bankieren, met telefonisch advies en door het aantal adviseurs uit te breiden. We gaan meer persoonlijke aandacht bieden met meer adviseurs.’
De aangescherpte strategie en positionering vragen ook om interne verandering. In de internal branding campagne speelt een Oranje stip aan de horizon een belangrijke rol. Waar extern geldt ‘Oranje is ING’, geldt intern ‘ING is oranje’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!