Minder wantrouwen journalisten in pr-profs

Journalisten hebben minder wantrouwen in pr-professionals. Dat concludeert Jan-Walter Molemaker na zijn scriptie-onderzoek Het nieuwe werken in een veranderd medialandschap.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Molemaker sprak voor zijn onderzoek voor de UvA, communicatiewetenschap, met mensen uit beide beroepsgroepen. Transparantie en online werken hebben de relatie tussen journalisten en pr-profs veranderd, zegt hij in een . ‘Er is een verschuiving gaande. Dat komt door het transparante karakter van internet. Eerst moest een journalist een pr-professional maar vertrouwen op zijn woord, nu staan hem meer bronnen ter beschikking om dat verhaal bij te checken. En de twee kennen elkaar vaak al via Twitter, of ze lezen elkaars blog, zonder elkaar face-to-face te hebben gezien. Dat schept vertrouwen.’

Ook zijn beide groepen minder afhankelijk van elkaar geworden. Pr-mensen hebben niet meer de journalist als intermediair nodig, omdat zij via internet en sociale media zelf kunnen publiceren. Journalisten kunnen door nieuwe media makkelijker aan informatie komen om tegenover het pr-verhaal te zetten.
Molemaker: ‘De top-down invloed van pr op journalistiek neemt af. Het is veel meer een kwestie geworden van informatie delen, in plaats van informatie opleggen. Journalisten en pr-professionals sparren vaker met elkaar over wat wel en niet nieuws is. Soms denkt een pr-professional iets te hebben voor een journalist, maar die blijkt in andere informatie geïnteresseerd te zijn. Vroeger bleef het contact dan beperkt tot een persbericht, nu komen ze met elkaar in gesprek door bijvoorbeeld een direct message via Twitter.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie