De Consumentenbond zit er bovenop en start vandaag een meldpunt waar consumenten terecht kunnen met klachten over valse ondernemers.
Het wetsvoorstel, dat inmiddels naar de Tweede Kamer is gestuurd, beschrijft situaties wanneer consumenten met oneerlijke handelspraktijken te maken hebben. Deze worden bij wet verboden.
Wat is oneerlijk? Bijvoorbeeld als je suggereert in reclame dat er ergens koopjes te halen zijn, maar in de winkel zelf blijkt de aanbieding niet leverbaar.
Of een bedrijf laat doorschemeren dat een product door de Consumentenbond als 'Beste Koop' beoordeeld is, maar dit blijkt verzonnen.
Of de consument wordt verzocht te betalen voor geleverde producten waar men niet om gevraagd heeft.
Om beter te kunnen beoordelen of het wetsvoorstel uit oogpunt van consumentenbescherming toereikend is, vraagt de Consumentenbond consumenten naar hun ervaringen met oneerlijke verkooppraktijken.
De bond zal de meldingen gebruiken om te proberen de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel te beinvloeden.
Na inwerkingtreding moet de onlangs opgerichte Consumentenautoriteit de nieuwe wet gaan handhaven
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!