Marketeers zoeken vergeefs naar ROI van sponsoring

Adverteerders steken steeds meer geld in sponsoring en eventmarketing, maar hebben nog moeite met het meten van de effectiviteit. Zo zegt de Associatie van Amerikaanse Adverteerders (ANA), naar aanleiding van onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Men
" title="onderzoek">ondervroeg hiervoor 78 sponsor- en eventmarketeers aan opdrachtgeverszijde.

Wat blijkt: 70 procent geeft aan dat ze meer dan vroeger hun resultaten moeten verantwoorden. 38 procent is echter niet tevreden met de manier waarop hun bedrijf de ROI meet van sponsoring. 33 procent vindt dat ook als het over meten van doelen (Return on Objectives, ROO) gaat.

Slechts 20 procent is nu tevreden met de manier van ROI meten, 19 procent met het meten van ROO. Tweederde is enigszins tevreden.

Slechts de helft van de ondervraagden heeft ooit gepoogd om de impact van sponsoring te meten, apart van andere marketingactiviteiten.
Minder dan de helft heeft een standaard proces klaar liggen voor het meten van sponsoring.

Een kwart geeft aan niet te slagen in het verzamelen en analyseren van data, of data te gebruiken om beslissingen te nemen bij sponsoring en eventmarketing.

Van de marketeers die wel aan effectmeting doen, meet 70 procent de hoeveelheid gegenereerde media-exposure, 70 procent meet social media, en 69 procent kijkt naar de brand awareness.

Bron: Warc

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie