Marketeers niet happy met teveel invloed op media

De commercie gaat de media, van kranten en tijdschriften tot televisie en internet, steeds meer domineren de komende vijf jaar. En Nederlandse marketeers vinden dat natuurlijk een ideale ontwikkeling. Nee dus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ter gelegenheid van zijn 40ste verjaardag liet Tijdschrift voor Marketing 425 marketeers interviewen door Interview-NSS en deed daarvan verslag in het nummer dat vandaag verschijnt (en gisteren op een feestelijke bijeenkomst al beschikbaar was). Redactie & commercie was een van de gespreksthema’s.

Is dat erg, al die commerciële invloed? Dat vroegen de onderzoekers zich af. Een groot deel van de marketeers denkt van wel: 63 pct vreest een groeiende achterdocht van consumenten. ‘’Het zal steeds moeilijker worden vast te stellen of iets waar is of niet, of iets goed is of niet, en of mensen in de media werkelijk zeggen wat ze menen of dat ze betaald worden bepaalde meningen te ventileren’’, tekenen de onderzoekers op. Een derde ziet minder bezwaren en is van mening dat de consumenten volwassen genoeg zijn om het verschil tussen onafhankelijkheid en commercie vast te stellen. Zo’n 6 pct meent zelfs dat, als de rol van communicatie steeds minder zichtbaar is, dat nieuwe en aantrekkelijke mogelijkheden geeft voor marketeers. Bah.

Maar een goed punt, over die wantrouwende consument. Goed dat niet alleen journalisten zich daar zorgen over maken, maar nu ook de marketeers en hopelijk ook de pr-branche. Marketeers moeten die consument goed kennen, dat is toch onderdeel van hun werk. En de consument denkt volgens de TvM-marketeers gelukkig niet dat die voortschrijdende commercialisering van de media hem/haar niets kan schelen…
Tijd, met andere woorden, om die commercialisering aan banden te leggen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie