Natuurlijk, je kunt de Raad voor de Journalistiek (RvdJ) een tandenloze tijger noemen. Maar van mij mag de raad toch eens happen naar de Spyker Cars-case. De Spykerboys hebben namelijk gesuggereerd dat ‘’de media’’ hun bedrijf kapot hebben gemaakt. Pieter Klok van de Volkskrant had recent een column over het debacle. Hij constateert echter: ‘Het vervelende is dat alle berichten in de media tot nu toe waar zijn gebleken, wat de indruk versterkt dat de autofabrikant nog meer te verbergen heeft.’’ Niettemin houdt Spyker vol dat ‘’de media’’ alleen maar leugens verspreiden.
Het willen verkopen van het Formule 1-team was ook weer zo’n verzinsel van de pers, volgens Hans Hugenholtz, die Michiel Mol opvolgde als bestuursvoorzitter. ‘’En dat,’’ schrijft Klok, ‘’terwijl in het persbericht van Spyker lekker stond te lezen dat het Formule -team van de hand wordt gedaan.’’
Daarom moeten Hugenholtz c.s. formeel een klacht indienen over hun behandeling door ‘’de media.’’ Bij de Raad voor de Journalistiek, die, ik weet het, tot dusver slechts klachten behandelt over een bepaald medium. Onze voorheen nationale trotsje, altijd zo gehypt door diezelfde media, moet ze dwingen om deze case ter hand te nemen. Klopt die zware aantijging richting ‘’de’’ journalistiek, of niet? En waarom wel of niet?
Zou erg nuttig zijn voor de Spykerboys en zeker ook voor ‘’de media.’’ Weten we ook meteen ook of we de Raad voortaan serieus moeten nemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!