Lonen in marketing en communicatie dalen

Het gemiddeld bruto-uurloon in de pr, marketing & reclame is vorig jaar met 2 procent gedaald naar 15,60 euro. Een grote meerderheid (70 procent) van de werknemers in deze sector is niet tevreden met zijn of haar loon. Maar liefst 60 procent staat open voor een nieuwe baan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de tweede Loonwijzer/Monsterboard Wage Index, een rapport dat inzicht geeft in loonontwikkelingen in Nederland. ‘Gemiddeld gezien zijn de medewerkers er qua loon op achteruit gegaan ten opzichte van 2011. Ook zagen veel werknemers meer ontslagen en reorganisaties in 2012 dan in 2011, het is vrij onrustig en daarmee onprettig voor veel werknemers in de marketing, pr & reclame’, zegt Paulien Osse, oprichter van de stichting Loonwijzer.

Rikke Wivel, Senior Marketing Director Monster Worldwide: ‘We zien dat werknemers minder tevreden zijn over diverse aspecten van hun baan vergeleken met een jaar eerder en dat bepaalde bonussen afnemen. Het aantal mensen dat een prestatiebonus ontvangt daalde bijvoorbeeld van 16 procent in 2011 naar 10 procent in 2012. Het is niet verrassend dat werknemers open staan voor een nieuwe baan en wij adviseren werkgevers om dit serieus te nemen.’

Bruto uurloon omlaag
Het gemiddeld bruto uurloon in de marketing, pr & reclame sector daalde van 15,90 euro in 2011 naar 15,60 euro in 2012.

Vrouwen verdienden in administratieve functies 8 procent meer dan mannen. In geen enkele andere sector verdienden vrouwen zoveel meer dan mannen. Vrouwelijke professionals verdienen wel minder dan mannen maar vergeleken met andere sectoren is dit verschil (-3%) klein.

Professionals: man €17,8 vrouw €17,3 verschil -3%
Administratief: man €12,9 vrouw €13,9 verschil 8%

Vergelijk andere sectoren
De daling van lonen blijft overigens niet beperkt tot de communicatie en marketing. Ook andere sectoren bleven gelijk of daalden. De grootste daler is de agrarische sector, waar de lonen in 2012 met maar liefst 6,6 procent naar beneden zijn gegaan. De enige winnaars zijn te vinden in de bouw (plus 1,4 procent) en het transport (0,7 procent).Het hoogste netto-loon is te vinden in het onderwijs, waar men gemiddeld op 18 euro zit.

Bonussen
10 procent van de medewerkers in de marketing, pr & reclame sector ontving in 2012 een prestatiebonus. Daarnaast ontving 12 procent een eindejaarsbonus, 6 procent deelde mee in de winst en slechts 3 procent ontving een 13e maand.

Werknemerstevredenheid
Uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index blijkt dat 62 procent van de medewerkers in de marketing, pr & reclame sector tevreden is met hun baan. Een daling van 3 procent ten opzichte van 2011. De tevredenheid over het loon daalde met 2 procent naar 30 procent. Ook de tevredenheid over het soort contract (van 53% naar 37%), bonussen (van 37% naar 24%) en loonbeleid (van 40% naar 35%) daalde. Wel steeg de tevredenheid over baanzekerheid met 4 procent naar maar liefst 85 procent.

Verwachtingen 2013
Van de ondervraagde werknemers in 2012 verwacht 67 procent in 2013 loonsverhoging te krijgen, 76 procent denkt dit jaar promotie te maken. 15 procent ziet de toekomst somberder in en is bang dat zijn functie verdwijnt. 60 procent van de ondervraagden staat open voor een nieuwe baan.
‘We moeten afwachten of het relatief groot aantal werknemers dat aangeeft open te staan voor een nieuwe baan ook daadwerkelijk de stap gaat nemen’, aldus Rikke Wivel. ‘Economisch zitten we nog steeds in een moeilijke tijd. Op onze site zagen wij meer mensen zoeken naar een baan in 2012 en we zien dat deze trend doorzet in 2013.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie