Korting!

Het gaat inmiddels in de media bijna alleen nog maar over de crisis. Soms gaat het over wat je kan doen om er als privépersoon of bedrijf tegen bestand te zijn. Andere berichten laten de versnelde vertraging zien bij bedrijven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het NOS journaal gaat nog een stap verder en is een soap begonnen (inclusief eigen recessielogo) dat net als GTST dagelijks te zien is. Helaas behoort de eindredacteur van het journaal tot de meest invloedrijke mensen van Nederland. Het resultaat van nieuws dat te vaak langskomt is dat het geen nieuws meer is. Diezelfde gewenningservaring merkte ik schandelijk genoeg bij mezelf met de bomaanslagen in de Gaza-strook. Hoe vreselijk de situatie ook was, het was gewenning geworden. Het raakte me niet meer.

Het punt met die maalstroom van ellendige informatie is dat het je murw maakt. Het woord crisis is zo vaak gevallen dat het me niet meer in beweging brengt. Het zal allemaal wel. Niet dit kabinet maar angst regeert en als angst gepredikt wordt dan worden mensen versneld inactief. Niet bereid te investeren. Niet bereid te veranderen, alleen bereid te wachten.

Wachten tot de bui over is. Maar we komen erachter dat het geen bui is, maar het resultaat van (wereldwijd) slecht gevoerd beleid. Jarenlang is er op de pof geleefd, er is onvoldoende geïnvesteerd en er is te weinig geïnnoveerd. Dat speelt een hoop branches en ondernemingen nu parten.

Bedrijven en overheden doen er alles aan om alles zoveel mogelijk bij het oude te laten. De prijzenslag is nu op alle fronten volledig losgebarsten. De voorpagina’s staan vol met vijfsterrenhotels voor jeugdherbergprijzen. De laagste prijsgarantie maakt geen indruk meer. Een maatpak voor de prijs van een confectie pak is aan de orde van de dag. Maar ook hier is weer geen run op.

Iedereen krijgt korting. We zullen echt anders moeten gaan leren denken. Bedrijven moeten consumenten belonen die trouw zijn, waar je marge op mag maken. Op dit moment worden in de markt vooral de meest ontrouwe switchers beloond voor hun inactiviteit. De grootste korting wordt weggegeven aan diegene die het minst over te halen is. Dat leert de volgende consument weer langer af te wachten en vooral niet te bewegen. We hebben een verkeerd ‘beloningssysteem’ m.b.t. korting. Het moet anders.

Met deze beloningssystemen denken bedrijven de boel aan de gang te houden en de boot niet te missen. Zichzelf niet realiserend dat ze daardoor juist de boot aan het missen zijn. Ze krijgen immers veel minder voor hun waar en moeten wel leveren. Daarnaast worden de minst loyale klanten beloond.

En zo zien we… de markt krijgt de economie die ze verdient. De bevolking krijgt het kabinet dat ze verdient. Elke ondernemer krijgt de klanten (en de winst) die ze verdienen. Aan u de keus; gaan we wachten of nemen we actie, behouden of vernieuwen, bezuinigen of investeren, angst of durf, winnen of verliezen. Winnen en groei… is het credo!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie