De media schreeuwen dat het slecht gaat… we meten de vertrouwensindex van de consument en verhip... die daalt. Ik word dus ook best gelukkig van het feit dat de sinterklaasverkopen alle records hebben gebroken. Ook de kerstverkopen lijken er weer heel goed uit te zien. De consument laat zich gelukkig (nog) niets wijsmaken wat betreft de ‘kleine uitgaven’.
De koopkracht staat voor de man op straat nog niet echt onder druk. Alleen beloftes van de overheid dat de koopkracht stijgt, worden net als de cijfers van het CPB of de inflatiecijfers allang niet meer voor zoete koek aangenomen en de grote uitgaven en beslissingen die echt geld kosten worden resoluut uitgesteld.
We willen dus nog wel uitgeven, alleen niet te veel. We stellen massaal de nieuwe auto nog even uit. En ook de wintersport wordt vervangen voor een lang weekend CenterParcs.
De consument is dus wijzer geworden, laat zich niet meer ringeloren en is inmiddels expert geworden in het vinden van de goedkoopste prijs op internet. Marktplaats is net als de Bijenkorf een merk dat niet verkeerd klinkt op fancy party’s. Het laat zien dat je slim bent en de weg kent!
Kopen is structureel veranderd. Iedereen kan het en op alles is af te dingen.
Dus het credo voor 2009 is… koop maar doe het krachtig! Het salaris lijkt erg veel op dat van vorige maand en tanken bij de benzinepomp is ook geen slag in het gezicht meer.
Het is nu inkooptijd en ga anticyclisch te werk. Ga als iedereen de aankoop van een auto uitstelt juist naar de autodealer toe. Dan krijg je bij die Renault Espace de Renault Twingo er gratis bij!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!