Corona heeft het communicatie vak inhoudelijk empathischer gemaakt, vindt Judith Zuijderhoudt, director policy, communication & population health bij farmabedrijf MSD Nederland.
‘We zaten immers allemaal in hetzelfde schuitje en de situatie vroeg van ons dat we onze mensen moesten opvangen, ondersteunen en dat we onderling begrip moesten creëren voor de uitdagingen waar we voor stonden.’
Het Communicatiecongres 2022 'Voorwaarts' heeft 19 mei plaats in Green Village in Nieuwegein. Kijk hier voor het programma.
Het communicatievakgebied heeft nu de belangrijke verantwoordelijkheid dit niet kwijt te raken, stelt Zuijderhoudt: ‘Ik hoop dat we de juiste toon vast kunnen houden – uiteindelijk worden we er allemaal beter van als er meer onderling begrip en vriendelijkheid is in onze maatschappij.’
Wat is de belangrijkste opdracht voor ‘communicatie’ het komende jaar?
Judith Zuijderhoudt: ‘Flexibel en wendbaar zijn. Het is niet gezegd dat de pandemie nu zomaar ‘over’ is – vanuit onze rol kunnen we onze collega’s ondersteunen en kunnen we helpen de gezondheid van onze collega’s en hun gezinnen te beschermen. Dat vraagt van ons dat we overal op voorbereid moeten zijn en dat we veerkracht moeten tonen om straks misschien weer met een hele andere situatie om te kunnen gaan.’
Wat moeten communicatieprofessionals doen om hierin succesvol te zijn?
‘Ogen en oren open houden, dat is altijd belangrijk maar nu helemaal. Buiten naar binnen brengen - pak je rol als strategisch adviseur door een geloofwaardige gesprekspartner te zijn. Vaak kunnen we nieuwe maatregelen en de inhoud daarvan van tevoren al aan zien komen in het aantal besmettingen en opnamecijfers en via lekken vanuit Den Haag. Volg die en bereid je aan de hand daarvan voor. Geef gevraagd en ongevraagd advies, en deel intern goede voorbeelden van collega-organisaties.’
Communicatie mag zich wel wat breder maken?
Ja, trek een grote broek aan, dat is mijn advies. Reputatie wordt almaar belangrijker, dus we moeten breed durven kijken, denken en doen om onze organisaties verder te helpen. Ga niet zitten afwachten, maar durf. Stel iets voor, ga het doen. Wij hebben vanuit communicatie een unieke bril op, een die over de gehele organisatie heen kan kijken. En daarom moeten we lef hebben om onze organisaties te beschermen en verder te helpen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!