Journalisten woedend om PR-campagne met nepnieuws over wolf
Care Plus wil laten zien dat teken gevaarlijk zijn via een fake-filmpje.
En daar is er weer een: een merk dat net doet of het nieuws heeft om later bekend te maken dat iedereen er is ingetuind. In de categorie ‘pr-stunt met nepnieuws’ was het dit keer Care Plus dat zorgde voor woede onder journalisten en deskundigen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidOké even voor de duidelijkheid... Nicolette van Dam zit een filmpje op Instagram die ze van een vriendin heeft gekregen... en iedereen geloofd meteen dat er een wolf rondloopt in NL, die ook nog zeldzaam is?!?!? Oké ik zeg verder niks meer.. wel een goeie PR-stunt!
Welkom in 2018, waar het 365 dagen per jaar 1 april is.
Misschien kan Instagram het account van Van Dam een tijdje stilleggen als straf voor het heel bewust verspreiden van sluikreclame (dat blijft een mooi woord, ook nu nog). Wat vast niet mag van Instagram.
Het moet maar eens afgelopen zijn met al die reclame voor ziektes, symptomen en andere bedreigingen die al of niet herkenbaar worden gefinancierd voor de farmaceutische industrie. (Zegt hier de reclamemaker)
Het bureau had hetzelfde effect kunnen bereiken met een leuker filmpje dat zo bizar is dat je doorhebt beetgenomen te worden. Aandacht trekken mag, liegen niet. Ook niet in 2018.
'Awareness creëeren' neemt vaak de vorm aan van pure bangmakerij waardoor huisartsen er ("zucht") weer een wachtkamer aan vol hebben omdat iedereen het plotseling heeft over Alzheimer, maag-darmklachten, overactieve blaas, erectiestoornis, hartfalen, schimmelnagels, 'restless legs' of een van de andere hype-ziektes. Om hier zelfs het zware middel van nep-nieuws voor in te zetten is vind ik absoluut niet kunnen. Een afstraffing is zeker op zijn plaats om andere bureaus niet in de verleiding te brengen goedkoop te scoren met zo'n flauwe stunt.