Premium

‘Het is onbegrijpelijk dat de politie Ellie Lust heeft laten lopen’

Wat vinden deskundigen en woordvoerders van het vertrek van ’s lands bekendste politievoorlichter?

Ellie Lust tijdens Pride Amsterdam
ANP, Remko de Waal

Een teleurgestelde woordvoerder Ellie Lust maakte gisteren bekend te vertrekken bij de Amsterdamse politie. De politieleiding vindt haar tv-optredens niet te combineren met het politiewerk. Ze moest kiezen: of een tv-carrière of een baan bij de politie. Ze koos de eerste

Een woordvoerder van de Amsterdamse politie vertelde Adformatie dat er binnen de eenheid moeite bestond met de dubbelrol van Lust. 'We vinden dat het tv-werk niet samengaat met haar rol als woordvoerder. Er kan verwarring ontstaan.’ 

Wat vinden de ervaren woordvoerders en communicatiedeskundigen daarvan? Waren de functies van Lust als politiewoordvoerder en tv-persoonlijkheid inderdaad niet te verenigen? Of is het overmatige controledrift van de politie, en een typisch voorbeeld van het hoofd dat boven het maaiveld uitstak? Adformatie maakte een rondje.

Dick Kors: 'Beeldvorming en reputatie, die tellen'

Dick Kors, Communicatieman van het jaar 2007, en nu werkzaam voor APG, vindt de beslissing van de Amsterdamse politie begrijpelijk. Kors volgt de redenering van de woordvoerder, die zegt: ‘Als je op het ene moment het woord moet voeren over een serieuze zaak en kort daarna in een entertainmentrol te zien bent, gaat dat op een gegeven moment niet meer samen’. 

Kors. ‘Daar kan ik heel goed inkomen. Ondanks dat de populariteit van Ellie Lust positieve invloed heeft op de politie en LHGBTI-gemeenschap, mag die niet ten koste gaan van de werkgever. Bij Lust is blijkbaar die situatie ontstaan. Het zal niet gaan over het tijdsbeslag maar vooral over beeldvorming en reputatie. En dat is wat telt.’ 

Kors haalt de zaak van Klaas Wilting erbij, de voormalig politievoorlichter van het Amsterdamse korps, die in de Telegraaf liet weten woest te zijn op de politie vanwege Ellie Lust. Kors begrijpt dat goed: ‘Bij hem was destijds sprake van precies dezelfde situatie. De korpsleiding vond de optredens van de politiewoordvoerder in onder meer Te land, ter zee en in de lucht en het dierenprogramma Waku Waku verwarrend. En dat was het ook.’

Koen van Tankeren: 'Gevoeligheid politiewerk en tv-shows gaan niet samen'

Koen van Tankeren, strategiedirecteur bij Sabel Communicatie en woordvoerder externe Communicatiepool Rijksoverheid, zegt het fascinerend te vinden dat het juist twee Amsterdamse politiewoordvoerders zijn die zo prominent in spelshows op tv optreden. ‘Ik heb zitten nadenken of er andere organisaties zijn waar woordvoerders zo duidelijk meedoen in de media, maar ik ken ze niet. Dit is echt uniek.’

Voor Van Tankeren hoeft het geen navolging te krijgen; hij vindt de dubbelrol van Lust  professioneel niet kunnen. ‘Je wilt als woordvoerder een zo duidelijk mogelijk profiel aanhouden. Dat moet je zuiver houden en er geen andere dingen bijdoen. Dus ook niet een beetje, gewoon helemaal niet. Alles wat dat in de weg staat is niet goed.’

Bovendien vindt Van Tankeren dat de gevoeligheid van het politiewerk zich niet laat verenigen met spelshows op tv. ‘Als het nou allemaal leuk en aardig is waar je mee bezig bent. Maar dat is het niet bij de politie. In de functie krijg je te maken met trieste, pijnlijke en gevoelige zaken. Een imago van tv-shows hoort daar niet bij. Het is goed dat deze keuze is gemaakt.’

Maud Burgers: 'Tv-shows versterkten geloofwaardigheid Lust'

Maud Burgers, communicatiespecialist en voormalig woordvoerder van Talpa, zegt het vooral jammer te vinden dat Ellie Lust het veld heeft moeten ruimen bij de Amsterdamse politie. Burgers noemt Lust ‘zonder meer een van de beste woordvoerders van Nederland’.

Anders dan Kors en Van Tankeren vindt zij dat het meedoen aan programma’s als Wie is de Mol geen afbreuk deed aan de geloofwaardigheid van woordvoerder Lust. ‘Ik vind dat de combinatie van haar werkzaamheden haar geloofwaardigheid juist heeft versterkt, omdat zij in beide situaties dezelfde persoonlijkheid laat zien.'

Burgers omschrijft Lust als een 'rots in de branding' die gemist gaat worden. 'Er zullen vast organisaties zijn waarbij de combinatie van werkzaamheden van tv en woordvoerderschap beter passen.’

Marjet Heins: 'Ik vind het echt doodzonde'

Marjet Heins, zelfstandig communicatieadviseur en woordvoerder, vindt de keuze van de politie onbegrijpelijk. ‘Het is echt doodzonde dat ze zo’n ambassadeur laten lopen. Natuurlijk kun je haar rol in tv-programma’s tegen het licht houden. Die moet het politiewerk niet in de wielen rijden. Pas dat vooral aan. Maar om dan afscheid te nemen van iemand die bij het publiek zoveel sympathie voor politie kan kweken… We besteden in dit vak vele miljoenen aan influencer marketing, en dan heb je zo’n iemand in eigen huis en doe je dit.’

Volgens Heins zal ongetwijfeld de behoefte aan controle een rol spelen, iets waar het wel vaker fout mee gaat in de communicatie. ‘Ja, als je zo’n ambassadeur inzet, raak je wat controle kwijt, want die gaat zo nu en dan zijn eigen gang. Dat kun je als bedreiging zien. Je kunt ook kijken hoe je haar juist kunt gebruiken om je boodschap beter over het voetlicht te brengen.’

Heins noemt het programma Ellie op Patrouille. ‘Dat is geen spelshow, maar gaat over de kern van het politiewerk door het internationaal te vergelijken. Als woordvoerder zou ik dat nog eerder doortrekken en kijken of er geen diepte-interview met NRC of Volkskrant kon worden gehouden over de lessen die je kunt trekken. Dat is enorm interessant en zo’n verhaal kleurt ook het politievak.’

Zo wordt niet gedacht, aldus Heins, met als gevolg dat de politie Ellie Lust nu helemaal kwijt is. En juist dat geeft risico’s  want ze zal natuurlijk op televisie blijven komen en ook worden aangesproken op het werk van de politie. ‘Ze zal meer op afstand staan en niet meer van de hoed en de rand weten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie