Het idee is vaak belangrijker dan de vormgeving [Interview Pascal Duval]

Pascal Duval (senior creative bij G-star) jureerde als enige Nederlander voor de D&AD Awards. Wat viel hem op?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Pascal Duval jureerde in de categorie Packaging Design, er waren tweehonderdtachtig inzendingen. Uiteindelijk zijn er zestien ‘in book’ geselecteerd en vijf ‘nominaties’ waaronder Absolut Unique voor Absolut Vodka, Long-tongued Animal Shoehorns voor Closed en een pil verpakking voor Clavin.

V: Waar heb je op gelet bij de jurering?
P: Belangrijkste was het idee, een innovatief concept achter de verpakking. Weer een mooie zak chips is voor mij niet echt nodig. Daarnaast vind ik het belangrijk of een product ‘sustainable’ is, bijvoorbeeld een bio-verpakking of iets bijdraagt aan de maatschappij – al was dat vaak niet de reden van nominatie.

V: Waar kijk je nog meer naar naast het concept en sustainability?
P: Waar ik verder op heb gelet is hoe de vormgeving van het product afsteekt bij de rest van de designs binnen dat assortiment. Bijvoorbeeld cola, hoe zien de andere blikjes eruit binnen de frisdrank sector? Als er sprake verandering was binnen het segment, dan bleef het meestal wel langer binnen de pre-selectie. Een voorbeeld is de verpakking van de vibrator ‘Smile Makers’, die totaal anders was dan bijvoorbeeld Durex Play.

V: Waren de inzendingen zoals je had verwacht had?
P: Veel inzendingen waren gebaseerd op de retro-Americana stijl wat je nu veel ziet. Ook handgeschreven letters kwamen veel voor, allemaal gebaseerd op het verleden en niet op de toekomst. Ik had eigenlijk meer (product) innovatie verwacht.

V: Wat sprong er echt uit?
P: We waren allemaal onder de indruk van de Absolut Unique-fles van Absolut Vodka. Elk fles heeft een unieke beschildering en nummer, zo heeft iedereen dus zijn eigen fles Vodka. Het idee, om het productieproces op deze manier aan te passen, gaat voorbij design. De uitvoering maakt eigenlijk niet meer uit.

V: Nog onverwachte inzendingen tegengekomen?
P: Eigenlijk een heel simpel idee voor een erectie stimulerende pil van Clavin. Er rust vaak een taboe op middelen als viagra bij jongere mannen. Daarom waren er weggeefverpakkingen ontworpen met daarin één pil. Deze pil zat echter niet horizontaal in de verpakking, maar stond rechtop. Ook hier overtreft het idee de uitvoering. Briljant.

Bekijk hier de nominaties in de categorie: .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie