Help een Carrotmob!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het fenomeen carrotmob wint gaandeweg steeds meer terrein. Begonnen in de Verenigde Staten duikt het wortel-fenomeen nu ook in Europa op. En de Nederlandse carrotmobbeweging manifesteert zich met een waaruit blijkt dat er in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht afdelingen zijn. Hoe het werkt? Consumenten bundelen hun
koopkracht in één winkel en in ruil investeert de ondernemer de winst deels in milieuvriendelijke maatregelen. Voorbeeld uit Antwerpen: in overleg met de lokale carrotmob besloot supermarkt Tugra om de helft van zijn dagwinst in energiebesparing te investeren. Door de oproep verdubbelde het klantenaantal op de afgesproken dag en kon 4.000 euro winst behaald worden, waarvan dus 2000 euro voor een beter milieu.

Het lijkt de ideale win-win situatie: meer klanten, meer omzet, bijdrage aan een beter milieu. Vriendelijker dan een boycot. Constructief in de aanpak. En bij een groeiende achterban zouden bedrijven kunnen gaan 'strijden' om uitgekozen te worden door de wortel-bende.
Ik ben wel benieuwd hoe de communicatiefadeling van bijvoorbeeld een supermarktketen zou reageren op een dergelijk verzoek: kans of liever niet de vingers aan branden? Ik ben bang het laatste. Zijn er lezers van dit weblog die al eens geworteld zijn, en zo ja wat zou je reactie zijn? Of wat zou je doen als je benaderd werd?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie