EU consumenten ontevreden over dienstverlening banken, energie en ov

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De belangrijkste resultaten van het zijn: minder dan twee derde van de consumenten is tevreden over hun energieleverancier. De leveranciers van electriciteit en gas scoren slecht op de vergelijkbaarheid van aanbiedingen en het gemak van overstappen. Slechts 7% stapte over naar een andere leverancier voor gas en 8% voor electriciteit. Ongeveer 60% meldde prijsstijgingen en volgens de onderzoekers is er een duidelijke relatie met de lage overstappercentages. Wanneer overstappen moeilijk gaat dan is het makkelijker prijzen verhogen.

De banken scoren slecht op de vergelijkbaarheid van het aanbod, het gemak van overstappen en het aantal consumenten dat daadwerkelijk overstapt. De afgelopen twee jaren stapte gemiddeld 11% van de particuliere bankklanten over naar een andere bank. Slechts 9% van de houders van een rekening-courant veranderde van bank; voor hypotheken en investeringsproducten is het overstappercentage 13%.

Op deze site is al eerder kritisch bericht over en het EU-onderzoek sluit daar perfect op aan.

In het onderzoek is naar 5 belangrijke factoren gekeken: prijzen, overstappen, tevredenheid, klachtafhandeling en veiligheid.

Volgens cijfers van CIA factbook (onverdachte bron lijkt me) is de sector diensten in Nederland in 2007 goed voor 74% van ons bruto nationaal product. Dus de dienstverlening is belangrijk voor onze economie. Dit lijkt me een forse uitdaging voor dienstenmarketeers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie