Alleen een eenzaam vlaggetje op tafel verraadt dat de afdeling communicatie van de gemeente Amsterdam hard werkt aan de voorbereidingen van 30 april. Normaal is Koninginnedag al een forse uitdaging, maar nu helemaal, met de kro… ‘Stop, dat is al de eerste communicatiefout’, lacht woordvoerder Iris Reshef, als de argeloze verslaggevers het woord ‘kroning’ in de mond willen nemen. Willem-Alexander wordt niet gekroond, maar ingehuldigd. ‘Troonswisseling’ is de officiële term. Op de dag van het interview is er nog zesweken te gaan tot ‘T-Day’ en de druk wordtvoelbaar. ‘Het is altijd spannend wanneer zo’n grote menigte mensen naar de stad komt’, aldus Reshef. Alle inspanningen zijn erop gericht de ‘crowd’ zo goed mogelijkte managen. Daarbij worstelt de gemeente met een belangrijk dilemma: ‘We willen eenopen stad met een feestelijke uitstraling, maar er passen geen zestien miljoen mensen op de Dam. Bovendien is de vervoerscapaciteit beperkt en willen we de veiligheid zoveel mogelijk garanderen.’ En er zijn lastige keuzes te maken. ‘We wilden bijvoorbeeld graag een glazen studio op de Dam voor de mooie televisiebeelden. Maar daardoor kunnen er 750 minder mensen op de Dam. Bovendien belemmert de studio het uitzicht van de mensen die erachter staan. Ook de hulpdiensten moeten er langs kunnen, dus die waren aanvankelijk niet enthousiast. Dat hebben we opgelost door de studio iets naar voren te verplaatsen en aan de achterkant een beeldscherm op te hangen. Maar al die keuzes moet je goed uitleggen.’
Lees het volledige aritkel uit het vakblad Communicatie in PDF-vorm: communicatieoranje.2-3_.pdf
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!