Toppunt van ironie ook. Want wie hielp met het opstellen van Code of Ethics van de Word of Mouth Marketing Association (WOMMA) in de VS? Juist ja, Edelman Worldwide. Regel 1: ‘’Honesty of identity. You never obscure your identity.’’ En precies dat pr-bureau financierde in 't geniep een in heel Amerika goed gelezen blog van een paar zogenaamde ouders -dat bleken journalisten- die in een camper bezoekjes brachten aan diverse Wal-Mart vestigingen. En er vrolijk over bloggend, subtiel reclamemakend.
Edelman moest wat doen. Want hun topklant heeft, zoals bekend, veel kritiek te verduren vanwege onderbetaling van het eigen personeel om de goedkoopste te zijn overal, reden ook waarom de vestigingen overal waar ze verschijnen de middenstand om zeep helpen. Zegt men.
CEO Richard Edelman, zelf een erkend blogger, heeft zijn excuses al aangeboden. Had natuurlijk nooit mogen gebeuren. Het bureau is niet ontslagen door Wal-Mart, maar heel wat Amerikaanse bloggers vinden dat Edelman zelf moet aftreden.
Twee citaten uit de op hun achterste poten staande Amerikaanse media, want kom niet aan het instituut van onafhankelijke blogs. De WOMMA-directeur, Andy Sernovitz: ’Fouten worden gemaakt, dit is nieuw terrein. Maar die social media zijn erg complex, omdat we de traditionele marketingcontrole er niet over hebben.’
Directeur Paul Rand van pr-bureau Ketchum zegt dat sollicitanten vaak opscheppen over hoe ze anoniem met success op blogs wisten te infiltreren met pr-boodschappen voor klanten. 'These are thoughtful, smart people, but they thought this was OK.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!