In Brussel is overeengekomen dat de Europese Commissie een onderzoek instelt naar oneerlijke concurrentie tussen retail en A-merkfabrikant. De grote levensmiddelenfabrikanten zijn naar de Europese Commissie gestapt om te klagen over de handelwijze van de supermarkten, omdat die zich ontwikkelen steeds meer ontwikkelen tot directe concurrent van de fabrikant.
Het FD meldt dat betrokkenen zeggen dat de voedingsmiddelenbranche de deur bij de Commissie inmiddels platloopt, om te klagen over oneerlijke concurrentie. Een werkgroep die door Brussel werd ingesteld, met vertegenwoordigers uit de voedingsmiddelenketen, laat zien dat een fabrikant supermarkten moet betalen voor introductie van nieuwe producten, of voor de schapruimte die zo'n artikel inneemt. Doordat het eigen merk dat niet hoeft, subsidieert de levensmiddelenfabrikant indirect de producten die ook nog eens sterk concurreren, dat zegt de werkgroep.
De industrie heeft de Commissie verder verteld over incidenten van namaak. Doordat een fabrikant de introductie van een nieuw product vaak maanden van tevoren moet overleggen om ruimte in de winkel te krijgen, kunnen supermarkten de nieuwe producten snel namaken en in sommige gevallen zelfs sneller introduceren dan de bedenker.
De opmars van huismerken gaat ten koste van de A-merken. In Nederland hebben de eigen merken inmiddels een marktaandeel van 25%, maar in sommige EU-lidstaten is dit al 40%.
Bron: FD
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!