Sinds de toenemende populariteit van de virtual social networks is de avatar een alom gerespecteerde verschijning op het web geworden. Ik zag net op internet een avatar machine voorbijkomen. Flauw filmpje , dat wel, maar het zette me wel aan het denken over de toekomst van de avatar.
Al sinds de avatar voor de eerste keer verscheen als virtuele-ik in 1985 in het computerspel
Ultima, heeft deze entiteit een bijzondere aantrekkingskracht. Zoals u als lezer van blogs wel zal weten is het woord Avatar afkomstig uit het Sancrit en daarmee omgeven met mystiek. Er is al jaren in ons werkelijke leven een zelfontplooiing/self empowerment programma onder de naam Avatar. 70.000 deelnemers kende dat programma al.
Maar nu over naar de virtuele wereld. Judith Donath stelt recent vast in Science Magazine, dat als we willen dat avatars onze eigen-ik werkelijk virtueel gaan representeren, de technologie nog heel wat stappen te maken heeft. In de werkelijkheid kijken we elkaar "diep in de ogen" aan als we elkaar spreken en kunnen zodoende vaststellen of dat wat de tegenpartij zegt ook echt waar is. De huidige generatie avatars kijken vaag in de ruimte als ze met elkaar spreken. Hier is dus nog wel wat werk te verzetten.
Onderzoekers Huang, Eliens en Visser van de
Vrije Universiteit in Amsterdam hebben een studie gemaakt over het feit dat het volgens hun technologisch wel heel mogelijk is om avatars echte voetbalwedstrijden tegen elkaar te laten spelen, waarbij de avatars over een stukje eigen intelligentie gaan beschikken.
De Utrechtse Coach Gonnie Joosten gaat dit najaar in samenwerking met Robbie Networks een pilot project opzetten, waarbij avatars worden ingezet in een virtueel coaching traject. De avatar, die een client neerzet aan het begin van het traject, is, dat is althans de bedoeling, een hele andere figuur dan de laatste. De avatar migreert mee met de client, zoals zijn probleemstelling tijdens de virtuele coaching sessies migreert naar de oplossing.
Wij denken zelf dat de consument uiteindelijk op een centrale internetlocatie over zijn eigen gegevens/profiel gaat beschikken en die bepaald zelf welk van die gegevens, op welk moment, naar welke partij ontsloten gaan worden, al of niet in de gepersonifieerde vorm van de avatar. De avatar is hiermee dan een avatar-agent geworden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!