Als de hoogst verantwoordelijke voor marketing bij Unilever zich uitspreekt over de belangrijkste trends, dan is het opletten geblazen.
Keith Weed, cmo bij de FMCG-gigant, geeft in het Britse MarketingMagazine inzicht in technologische ontwikkelingen die volgens hem het consumentengedrag en daarmee het marketingvak veranderen dit jaar. 5 tech-trends die ertoe doen.
1. Omni-connectiviteit
Veel van de grote tech-spelers voorspellen 2015 als het omslagpunt voor ‘connected’ consumenten. Het gaat niet alleen over het verbinden van computers en telefoons, ook de internet der dingen zal zich laten zien met aangesloten huizen, apparaten, thermostaten, hartmonitoren, wearables, slimme horloges en nog veel meer. Het is de breedte en diepte van technologie dit jaar dat deze opkomende trend tot realiteit te maken, aldus Weed.
Hij noemt dit 'omni-connectiviteit'.
Die luidt een wereld in waar marketeers moeten zorgen voor een zeer persoonlijk en gecontextualiseerd aanbod, op basis van het gedrag van de consument, zijn locatie en moment in de tijd.
2. Auto’s worden computers op wielen
De auto-industrie maakt een enorme transformatie door, wat zich uit in zuinige, meer ‘connected’ auto's op batterijen die zich zonder chauffeur voortbewegen. Met streaming muziek, videoschermen en ingebouwde GPS, heeft de auto volgens Weed het potentieel om het volgende mediaplatform voor merken te worden, met veel kansen voor ‘pre-retail-engagement’....
Auto’s rijden tenslotte langs de winkels!
3. 4K TV-schermen
Ultra-high definition krijgt een nieuwe betekenis met de komst van 4K-technologie. Marketeers zullen op de eerste rij moeten zitten om meer geïntegreerde en boeiende content te maken, vindt Weed.
Samenwerking is daarbij het sleutelbegrip. Marketeers moeten daarvoor meer partnerschappen aangaan met content directors en, in sommige gevallen, de consument zelf.
Mensen willen zich meer dan ooit ‘engagen’ met merken, maar ze willen meer dan alleen een product kopen - ze willen bij een idee horen en co-creator zijn van hun merkbeleving. Dat is al te zien op de socialemediakanalen, maar ook interactieve tv-platforms zullen een belangrijk podium zijn voor bedrijven om dichter bij hun publiek te komen en te bouwen aan een diepere merkentrouw.
Op een meer fundamenteel niveau zullen marketeers moeten om te beginnen met het gebruiken van de voordelen van 4K-camera's.
4. 3D-printen
3D-printen ontwikkelt zich sneller en is op meer gebieden toepasbaar dan aanvankelijk mogelijk leek. Er is een goede kans om de snelheid van het productieproces en de kosten te verlagen. Het zal nog maar kort duren voordat consumenten hun eigen producten kunnen ontwerpen en produceren – heerlijk vrijdagavond een film kijken met je zelfgemaakte smaak Ben & Jerry’s-ijsje.
Voor marketingteams wordt het de uitdaging om ervoor te zorgen dat de merkidentiteit niet verloren gaat in deze nieuwe ‘geprinte’ wereld.
5. Virtuele realiteit
Facebooks aankoop van Oculus Rift heeft de discussie over virtual reality (VR) geopend, stelt Weed. VR opent de wereld voor mensen. Of het nu op de eerste rij tijdens een optreden is of bij het leren van een taal met native speakers, maar wel in de comfort van je eigen woonkamer.
Marketeers moeten nadenken over wat dit betekent voor hun merken. Hoe kan de digitale omgeving zorgen voor een nieuwe interactieve ervaring van een consument?
Ze zullen zich ook moeten verdiepen in de innovators die VR verder zullen ontwikkelen en werken met start-ups om technologie te ontwikkelen die nieuwe en opwindende ervaringen creeert voor de consumenten. Initiatieven zoals The Unilever Foundry, dat de merken van Unilever in staat stelt om start-ups te ‘brieven’ en direct een pitch uit te schrijven, effenen de weg naar een nieuw tijdperk in het bereiken van consumenten.
Fundamenten veranderen niet
Ondanks deze technologietrends blijven het fundamenten van marketing het merkbouwen en het inspelen op wat de consument wil, betoogt Weed.
Marketeers moeten zich blijven richten op de relaties met de consumenten en zich klaarmaken voor groei zonder de ‘basics’ van het vak uit het oog te verliezen.
Mensen bouwen hun eigen merken via degenen met wie ze zich willen associëren, zowel digitaal als in de echte wereld. De merken die met content sterke één-op-éénrelaties hebben gebouwd met de consumenten zijn degene die winnen.
Bron: MarketingMagazine