Consument vertrouwt voedsel minder

Consumenten hebben minder vertrouwen in voedselproducten dan een jaar geleden. Ze twijfelen vooral aan de echtheid van producten. Drie op de tien etiketten zouden volgens hen niet kloppen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de DuurzaamheidKompas, een periodiek onderzoek onder ruim 500 respondenten naar trends over duurzaamheid. De consumenten noemen de verschillende voedselfraudezaken als een belangrijke oorzaak voor hun afgenomen vertrouwen.

Hoogleraar Voedselauthenticiteit Saskia van Ruth van Wageningen Universiteit vindt het opmerkelijk dat mensen ervan uitgaan drie op de tien etiketten niet kloppen. ‘Samen met de afname in vertrouwen in producten die in supermarkten liggen, is dit een oproep aan partijen om gezamenlijk het consumentenvertrouwen te verhogen.’

Keurmerken
Consumenten hebben het meeste vertrouwen in etiketten van groente, fruit en brood. Daarnaast is een derde van de Nederlanders van mening dat een product met een keurmerk meer te vertrouwen is dan een product zonder keurmerk. De keurmerken waarin consumenten het meeste vertrouwen hebben zijn Max Havelaar/Fairtrade (60%), EKOKeurmerk (39%) en het Ik Kies Bewust Keurmerk (36%).

Geen verschil A-merken
Bijna de helft van de Nederlanders heeft meer vertrouwen dat de etiketten van onbewerkte producten kloppen dan die van bewerkte producten. De overige consumenten verwachten geen verschil. Ook heeft de helft er meer vertrouwen in dat de etiketten van producten van lokale winkels kloppen dan die van supermarkten. De meeste Nederlanders denken dat de mate waarin de informatie op het etiket klopt niet anders is voor dure dan voor goedkope producten. Ook tussen A-merken en andere merken verwachten zij geen verschil.

Veiligheid
In de veiligheid van voedselproducten hebben consumenten meer vertrouwen. Dit is een belangrijke reden voor consumenten om ondanks de recente voedselfraudezaken het eigen koopgedrag niet aan te passen (59%).

Transparantie
Om het vertrouwen in voedsel te vergroten, verwachten consumenten meer transparantie van bedrijven. Zes op de tien Nederlanders zijn van mening dat voedselproducenten meer aandacht aan duurzaamheid dienen te geven. Volgens de Nederlandse consument zijn zowel het bedrijfsleven als de overheid aan zet om het vertrouwen in voedsel te blijven borgen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie