Premium

Communicatiesector is seksistisch, stressvol en vergroot de kloof jong-oud

Opmerkelijke resultaten onderzoek Britse beroepsvereniging pr-professionals.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vrouwen in de Britse communicatiesector krijgen 19.000 euro per jaar minder uitbetaald dan hun mannelijke collega’s. Het verschil is volgens de onderzoekers zo groot dat het ‘niet kan worden verklaard door de traditionele aannames over gelijke beloning’.

Dat blijkt uit het onderzoek an de Britse beroepsvereniging voor pr- en communicatie onder 2.000 Britse pr-professionals.

11.600 euro  ‘zuivere loonongelijkheid’

Normaal verdienen vrouwen minder dan mannen door factoren als de duur van het dienstverband, dienstjaren, ouderschap en deeltijdwerk. De onderzoekers stellen dat een verschil van 7.400 euro hierdoor kan worden verklaard.

De overige 11.600 euro  is ‘zuivere loonongelijkheid’ en is op geen andere manier te verklaren dan dat het discriminatie van vrouwen is, seksisme.

Kloof jong en oud

De onderzoekers vonden niet alleen een man-vrouw-kloof in het vakgebied. Ook is sprake van een kloof tussen jonge en oudere professionals, en dan met name op digitaal gebied.

Volgens de onderzoekers wordt die groter door het wervingsbeleid van de meeste organisaties. Bij ouderen spelen digitale en ‘social’ competenties namelijk nauwelijks een rol. Ze komen ook niet voor in de top-5 van competenties van de communicatievacatures.

Bij jongeren komen online vaardigheden op een derde plaats van meest gevraagde competenties.

Traditioneel dominant

Als we verder kijken naar die competenties valt op dat ‘traditioneel’ dominant is. Bijna twee derde  (64%) van alle pr-professionals vindt traditionele vaardigheden als schriftelijke communicatie, interpersoonlijke vaardigheden etc. de kerncompetenties bij het aannemen van junior en senior kandidaten. Een op de vijf vindt die digitale pr-vaardigheden zoals SEO en HTML kerncompetenties.

Die trend in werving weerspiegelt de pr-beroepspraktijk, die volgens de CIPR achterloopt op de ontwikkelingen.

De meerderheid van de professionals (76%) gaf aan dat ze zich bezighouden met mediarelaties.

Commprofs bij ondernemingen (22%) en de publieke sector (23%) spenderen het grootste deel van hun tijd aan interne communicatie.

Pr-vak blijft achter

Degene die het meeste met sociale media en online bezighouden zijn de niet-managers (21%), en mensen met minder dan vijf jaar ervaring (25%).

Volgens voormalig CIPR-voorzitter Stephen Waddington zijn digitale en sociale vaardigheden ‘nodig op elk niveau van deskundigheid en toch lijken ervaren beoefenaars de moderniteit te weerstaan ​​en traditionele vaardigheden hoog houden’. Hij vindt dat de professionele ontwikkeling van het pr-vak achterblijft bij de ontwikkelingen.

Ook pr-professionals zien dat er nog wat moet gebeuren op dit gebied. Ze noemen technologie en innovatie ‘de uitdagingen van de toekomst’.

Een vak vol stress

Overigens blijft het pr-vak stressvol, vooral onder de Britse senior-managers. De helft van de senior-managers voelt zich in het werk ‘extreem gestressed’ of ‘erg gestressed’

Interessant is dat &;de slechte reputatie van de PR in de samenleving&; (10%) minder een uitdaging wordt gevonden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie