n 2012 telde Nederland 12,3 miljoen internetgebruikers. Van hen had 80 procent wel eens online gewinkeld, blijkt uit onderzoek van het CBS. Dat komt neer op 9,8 miljoen personen. Zeven jaar eerder waren dat er nog maar 5,9 miljoen. De afgelopen jaren is het aantal e-shoppers steeds verder toegenomen. Nederlanders kopen ook steeds vaker producten via internet. Het aantal frequente e-shoppers is gestegen van 3,9 miljoen in 2005 naar 7,1 miljoen in 2012.
Online winkelen door 12- tot 75-jarige internetgebruikers
Reizen, vakanties en accommodaties vormden ook in 2012 de grootste categorie online aankopen, op de voet gevolgd door kleding en sportartikelen. In 2012 kocht ruim de helft van de frequente e-shoppers kleding en sportartikelen online, vrouwen beduidend vaker dan mannen. Mannen kochten juist vaker software, hardware en andere elektronica.
Online aankopen door frequente e-shoppers, 2012
Bijna 70 procent van de frequente e-shoppers kocht in 2012 uitsluitend nieuwe goederen via internet. Ruim een kwart schafte zowel nieuwe als tweedehands goederen aan, en 4 procent kocht alleen tweedehands artikelen. Vier op de tien kopers gaven tussen de 100 en 500 euro uit aan nieuwe producten, een zelfde aandeel besteedde minder dan 100 euro. Aan tweedehands goederen wordt meestal minder uitgegeven. Toch kocht ruim een derde voor minimaal 100 euro aan gebruikte artikelen.
Uitgaven aan online aankopen, 2012
Bron: CBS
Bronnen CBS:
StatLine, ICT gebruik van personen naar persoonskenmerken
ICT, kennis en economie 2013
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!