Bureaus zijn soms schaamteloos met hun persberichten over accounts en campagnes
Hoe melden communicatiebureaus een nieuwe opdrachtgever of nieuw werk? Een zoektocht in de redactiemailbox leidt tot enkele varianten.
Er zijn communicatiebureaus die principieel geen persberichten sturen voor een gemaakte campagne of een nieuwe opdrachtgever. Ze kiezen voor een positie op de achtergrond, uit strategische overwegingen of omdat ze het plat, gênant of zelfs hypocriet vinden om met de scalp van zo’n nieuw account rond te gaan:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid:-)
En... wat is je punt?
Had een heel zuur stukkie verwacht en toen viel het ineens toch mee. Ik mis wel een final verdict Jasper! Is er nog een voorkeursvorm?
Ha, mooie analyse. Zet me aan het denken waarom wijzelf hier zo weinig aan doen - als in: aan de slag gaan voor een nieuwe klant en vergeten jezelf in de spotlight te zetten. Hoewel ik me afvraag of dat echt slecht is, als ik deze berichten zie ;-)
Kom ik goed mee weg:)
Je mist een categorie. Het ''we zijn aan de slag gegaan en het leverde de klant het volgende op'' persbericht. Die stuur ik altijd.
@Jos en @Paulien Ik heb natuurlijk niet een allesomvattend oordeel, dat laat ik aan de lezer zelf over. Ik heb zelf het meeste aan een feitelijk bericht met de 5 w’tjes. De quotes mogen een klein beetje juichen, en bureaus mogen uiteraard trots zijn. Maar uiteindelijk heb ik het liefst dat het over de inhoud gaat. Het merk over waarom het een bureau heeft gekozen of een campagne voert, het bureau over de communicatiekeuzes. Ik vind het niet-chic, een beetje onbeschoft zelfs, om jezelf als bureau in de kop wel te noemen en het merk of opdrachtgever weg te laten. Ik vind het ook ongeloofwaardig als een bureau doet alsof het zijn eigen keuze is om onderwerp of probleem te adresseren in een campagne, terwijl het er ook maar voor gevraagd is.
@jasper Zeer teleurstellend dat Roorda niet in de kop van dit artikel is vermeld. Gemiste kans!
@jennifer Goed dat je concreet wilt zijn, maar wat ik ook zie is dat de samenwerking pas wordt aangekondigd als een campagne al achter de rug is. Dat valt onder ‘oud nieuws’. Een bericht over resultaten van een campagne of communicatie-actie is natuurlijk prima, maar dan moet het ook daarover gaan, niet in een aankondiging over een samenwerking die al op stoom is.
Er zijn sowieso nog verschillende andere opmerkelijke kenmerken van de persberichten die we binnenkrijgen. Het onbegrijpelijke jargon waarin bureaus en opdrachtgever soms vertellen wat er gaat gebeuren. As je het afpelt blijft er weinig over. Bij nabellen met de vraag ‘wat bedoel je daar precies mee?’ komen ze er trouwens vaak zelf ook niet uit wat ze nou precies willen zeggen. Het zijn meer bezweringen.