Bonjer neemt afscheid van het AD

De hoofdredacteur stapt op, omdat hij vindt dat er na de reorganisatie geen functie is die bij hem past.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sinds 2003 was Jan Bonjer hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, dat in 2005 samenging met zeven regionale dagbladen. Adjunct-hoofdredacteur Peter de Jonge is gevraagd de taken van Bonjer voorlopig waar te nemen. Zo blijkt uit een persbericht.
Insiders melden dat de huidige hoofdredacteur van Metro, Robert van Brandwijk, de voornaamste kandidaat is om Bonjer op te volgen. Van Brandwijk was tot drie jaar geleden redactiechef bij het AD. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad.
In een telefonische reactie aan Adformatie zegt Van Brandwijk:" Ik heb pas net gehoord dat Bonjer is vertrokken en ben zeer verrast dat mijn naam genoemd wordt. Ik ben namelijk nog niet benaderd door het AD."

Jan Bonjer geeft aan: "Mijn belangrijkste doel is gehaald: we hebben AD NieuwsMedia in veilige haven geloodst en een duurzaam perspectief bereikt. Dat is en blijft de Persgroep. Het schip gaat stevig het dok in. Ik wilde graag mijn verantwoordelijkheid nemen voor de herstructurering en heb dat gedaan. De afgelopen weken ben ik echter tot de conclusie gekomen dat geen van de functies binnen de nieuwe constellatie uiteindelijk voldoende bij mij zal passen. Althans, dat vind ik zelf en dan moet je je conclusies trekken. Nu de voorbereidingen voor de reorganisatie binnenkort in een nieuwe fase komen, wil ik dan ook direct ruimte maken."

Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter van PcM Uitgevers, voegt toe: "We zijn Jan zeer erkentelijk voor het werk dat hij sinds 2003 heeft verricht. In moeilijke omstandigheden heeft hij telkens voorop gelopen in het creëren van nieuw perspectief en blijk gegeven van visie, onbegrensde inzet en energie en het vermogen om organisatiebreed mensen te motiveren en te inspireren. Jan is zondermeer een atypische hoofdredacteur. Die zijn te koesteren. Zijn motivering is begrijpelijk, maar dat maakt het verlies voor de organisatie niet minder groot. Het wordt gemakkelijk vergeten of verkeerd uitgelegd, maar het is mede te danken aan Jan Bonjer dat de regionale journalistiek in de Randstad nog overeind staat en dat een voor Nederland uniek krantenconcept zijn plaats heeft gevonden in de Nederlandse markt en klaar is voor een volgende stap, samen met De Persgroep. Dat is een grote verdienste."

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie