Het fenomeen nepnieuws begint zich in steeds vreemdere vormen te manifesteren. Zijn we al een tijdje gewend aan trollen die fakenieuws naar buiten brengen over politici, nu zijn ook merken de pineut.
Rituals kwam daar vorige week achter toen op Facebook de post werd geplaatst door Bianca Nijland, HR-manager bij Rituals, zoals op haar profielpagina staat.
Niet solliciteren als kleurling
De post leidde op Twitter tot de nodige commotie en reacties als: ‘Ik gok dat je als kleurling niet snel aan het werk komt bij Rituals.’
Ik gok dat je als kleurling niet snel aan het werk komt bij @Rituals pic.twitter.com/iwXaKCJZTv
— Puinvogel (@puinvogel) February 12, 2017
@Rituals Misschien is het handig als jullie even iets doen aan die HR Manager. Slechte PR zo.
— Menura™ (@Menura74) February 12, 2017
Geen HR-manager
De post werd vorige week op Facebook geplaatst en Rituals reageerde diezelfde dag na klachten: ‘Bedankt voor het doorgeven! Wij staan absoluut niet achter deze uitspraak. Indien nodig zullen we stappen ondernemen. Ook zal ik dit intern doorgeven.’
Het cosmeticamerk startte onderzoek en kwam erachter dat Bianca Nijland geen HR-manager bij Rituals is. ‘Dat hebben we toen ook direct gemeld’, aldus een woordvoerster.
Uit onze administratie blijkt...
Daarna bleef het een week stil, tot zondagavond opnieuw de uitspraak weer op Twitter werd gedeeld en besproken. Nadat de redactie van CommunicatieOnline vanochtend Rituals belde over de post, kwam het met een verklaring: 'We nemen dit soort uitingen erg serieus en staan uiteraard niet achter deze uitspraken. Uit onze administratie blijkt dat deze mevrouw niet werkzaam is bij Rituals Cosmetics.'
Zorgvuldigheid boven snelheid
En nu? ‘We zijn nu verder onderzoek aan het doen’, aldus de woordvoerster. ‘We hebben contact met Facebook gezocht om te kijken wat we aan de post kunnen doen. Bianca Nijland werkt niet alleen niet bij ons, waarschijnlijk gaat het ook om een fake-account.’
Had Rituals niet wat feller moeten reageren op het bericht, dat – hoewel beperkt - nu een week lang rond blijft zingen op sociale media en het merk schade toebrengt?
De woordvoerster: ‘We hebben ervoor gekozen om ons eerst te richten op het onderzoek, en pas naar buiten te treden als dat is afgerond. We hebben gekozen voor zorgvuldigheid boven snelheid.’