Heleen Mees is bekend, econome, eigenzinnig, opinionated, erg vrouw, zelfstandig, zelfbewust, vrijgevochten, cosmopolitisch - en het beste verhaal van deze zomer tot nu toe. Afgewezen powerfeministe stalkt ouwe baas en wordt uit jail gebaild door... een loodgieter uit Brooklyn. Waar was LINDA, waar was Opzij, waar was Dove, waar waren al die vrouwenmerken uit het land van Mees? De merken die ons altijd die zelfbewuste sterke vrouwen voorschotelen in hun communicatie? Had er niet een door dat dit de uitgelezen kans was om te laten zien dat het gepredikte imago van zelfbewustzijn ook echt authentiek is?
Waar je als reclamemaker wel eens gek van wordt, zijn briefings die neerkomen op de aansporing: denk vooral ook out-of-the-box. Alsof je ook daar geen input of strategie voor nodig hebt. En eigenlijk wil men er mee zeggen: kom met ideeën die weinig kosten en lekker veel publiciteit genereren. Wat dat betreft heeft een hele zwik vrouwenmerken het deze dagen lelijk laten liggen. Zelden een zo schitterende kans voor open doel gecreëerd gezien door de aanhouding van Heleen Mees in New York. Een powerfeministe die haar bail niet kan betalen: daar had ik als brandmanager van Opzij, van sterke vrouwen merk Dove, van elk soort maandverband dat vrijheid predikt en als Linda herself geen seconde over hoeven nadenken: hier is de bail. Want wat een potentiële zee aan free publicity voor die luttele 5000 dollar om deze erkende powerfeministe en zelfstandige, sterke vrouw uit de cel te krijgen.
Punt is, dat haar bail nu betaald is door een man (ook dat nog) en wel een loodgieter uit Brooklyn. Inmiddels is hij de bekendste loodgieter van New York en dat doet z’n business bepaald geen kwaad. Die heeft het dus beter begrepen dan alle vrouwenmerken in het land van Heleen Mees. En welke ‘ja maar’ kan er in de weg gestaan hebben? Wanneer je merkidentiteit gaat over vrouwelijke zelfstandigheid, vrijheid, kracht, zelfbewustzijn en al die andere zaken die je wel stoer in blije commercials stopt, is Heleen Mees in jail een Godsgeschenk. Zelden komt een zo’n unieke kans voorbij om een authentiek sterke vrouwen merkverhaal te laten aansluiten op dat van haar: hoogopgeleid econome, werkend in New York, powerfeministe met uitgesproken ideeën over modern vrouw zijn, sexueel vrijgevochten, iemand die zich niet laat ringeloren door een getrouwde oude geile bok.
Als je in staat bent door haar maffe mailgedrag heen te kijken, zie je een verhaal dat je gerust had kunnen omarmen als zelfbewust vrouwenmerk. Het zou een veelbesproken gebaar zijn geweest. Het had tot een fantastische social media campagne had kunnen leiden en tot mooie gratis discussies op radio en TV. Het had een merk dat blije gekeutel in alle commercials van relevante bewijsvoering kunnen voorzien. Het had de merkbelofte ineens authentiek en echt invoelbaar kunnen maken. Het zou het merk onorthodox boven alle andere hebben uitgetild. En dat allemaal voor een luizige 5000 euro. Dat zou nou echt out-of-the-box denken geweest zijn. Nou ja, misschien doet Heleen het ooit nog eens. Zal de bail alleen wel een stuk hoger zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!