Winkeldiefstal kost de detailhandel in Nederland meer dan 750 miljoen euro per jaar, maar consumenten willen absoluut geen last hebben van antidiefstalsystemen tijdens het shoppen. Zo blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Checkpoint. De bekende plastic labels op kleding worden nog wel geaccepteerd, maar gesloten vitrines vormen een bron van ergernis voor het winkelend publiek.
Uit Europees consumentenonderzoek van GfK in de categorieen cosmetica, textiel, schoenen, alcoholische dranken en mobiele telefonie, blijkt dat 83 procent van de Europese consumenten in winkels eerst producten uit wil proberen, alvorens men tot een aankoop over gaat. Helaas bevinden veel van deze producten zich nu nog achter slot en grendel.
Wellicht dat de sloten er eindelijk af kunnen als retailers en fabirkanten overgaan op RFID-artikelbeveiliging. 93 procent van de consumenten zegt in deze toepassing geinteresseerd te zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat 84 procent van de ondervraagde consument het product wil zien voor aanschaf, 83 procent wil het vervolgens ook uitproberen.
Zo geeft in de categorie kleding/schoenen 93 procent aan de producten eerst te willen passen. Logische uitkomst, net als de 84 procent aan respondenten die aangeeft eerst de functies van een mobiele telefoon uit te willen proberen, voordat men tot aanschaf overgaat.
Daarnaast moet volgens de respondenten veel informatie op de productverpakking staan (88 procent bij cosmetica en 83 procent bij alcoholische dranken), zodat men niet steeds het winkelpersoneel hoeft te raadplegen.
Respondenten zijn het er verder grotendeels over eens dat een antidiefstalsysteem niet voor enige productschade mag zorgen (met name kleding en schoenen hebben nog weleens te lijden onder hardnekkige labels en andersoortige tags), en het weghalen van de systemen mag aan de kassa ook niet teveel tijd innemen.
Wat betreft zichtbare antidiefstalsystemen zijn plastic labels op kleding/schoeisel het meest geaccepteerd, evenals sloten op flessen.
Dit in tegenstelling tot de non-selfservice oplossingen, die op weinig goedkeuring kunnen rekenen.
Gemiddels geeft 73 procent van de respondenten aan ooit nadeel te hebben ondervonden van een dichte vitrine, waardoor ze het product niet direct konden kopen. Met name Fransen en Duitsers hebben een bloedhekel aan gesloten vitrines (resp. 86 en 84 procent). Engelsen zitten op 70 procent, Spanjaarden zien geen probleem (53 procent).
Onzichtbare systemen als elektronische artikelbeveiling in etiketten (tot voor kort alleen voorbehouden aan luxe producten, maar je ziet deze software ook steeds vaker op producten die in de supermarkt op het schap liggen) wordt door 81 procent van de ondervraagden geaccepteerd als discreet antidiefstalsysteem.
En 93 procent is geinteresseerd in antidiefstalsystemen op basis van RFID. Zoals RF artikelbeveiliging, die onzichtbaar onder zo'n beetje ieder etiket kan worden aangebracht en werkt op basis van antennes, die in de winkel verspreid staan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!