Nadat er in maart 2010 na zes jaar discussie beleid was aangenomen voor steigerdoekreclame in Amsterdam-Centrum, hebben PvdA, GroenLinks en SP dinsdag een motie ingediend om opnieuw naar de regelgeving omtrent steigerdoekreclame te gaan kijken. De motie werd goedgekeurd door de stadsdeelraad. D66 en de VVD stemden tegen.
In een brief van Höcker Advocaten, dat de belangen van BlowUp Media behartigt, aan de Gemeenteraad, wordt gesteld dat het voorstel van de SP en de PvdA om reclamedoeken op steigerdoeken te verbieden, is gebaseerd op onjuiste informatie en uitgangspunten. Voorts meldt de brief: ‘Wijziging van het bestaande beleid zou bovendien onrechtmatig zijn tegenover mijn cliënte, BlowUp media, die haar volledige bedrijfsvoering heeft gebaseerd op het aanbieden van reclame op bouwsteigers. Cliënte zal Gemeente daarvoor aansprakelijk houden.’
De ‘onjuiste informatie’ betreft onder andere de hoogte van de opbrengsten voor de Gemeente en de pandeigenaren. Ook het idee dat versobering (slechts 50 procent van het doek gebruiken voor reclame) geen invloed zou hebben op de omvang van de reclame-uitingen, is volgens de advocaat onjuist.
Ernst Vos, managing director van BlowUp media, is ontstemd over de motie. Juist omdat er na zes jaar discussie, per maart 2010 een nieuw en versoberd beleid voor steigerdoekreclame in Amsterdam-Centrum was aangenomen. Vos: ‘Het was een compromis, maar een geruststellend idee, omdat we onze bedrijfsvoering op de lange termijn konden zeker stellen.’ Vos zegt dat de politici hun oren laten hangen naar onjuiste argumenten van tegenstanders. Zo zou de ‘Werkgroep Buitenreclame’ refereren aan een ‘verzoek van Unesco’ dat heeft gespeeld in de buitenreclamediscussie. Vos: ‘Dat verzoek van de Unesco slaat alleen op de vaste en permanente reclamevlakken. Voor steigerdoekreclame worden de mogelijkheden juist verruimd.’ Ondanks de aangenomen motie is Vos optimistisch gestemd. ‘De kans dat steigerdoekreclame na april 2012 wordt afgeschaft is minimaal, ook al zal dit soms in de pers worden gesuggereerd.’
Ook David Kröger, director van Megamedium Nederland, is niet blij met de ontwikkeling. Kröger: ‘Wij vinden dit een schoolvoorbeeld van een onbetrouwbare overheid.’ Hij wijst er – net als Vos – op dat de media-exploitanten niet het enige slachtoffer zijn van een wispelturige overheid. Ook de aan de exploitanten gelieerde partijen, zoals printers (die de doeken printen) en montagebedrijven, maar ook aannemers, steigerbouwers, eigenaren van panden, adverteerders, mediabureaus en out of home specialisten. Het treft volgens Kröger en Vos de kleine economie die steigerdoekreclame is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!