Albert Heijn lanceert Appie voor de iPhone

Vandaag lanceert Albert Heijn een applicatie voor de Apple iPhone. Met de applicatie introduceert Albert Heijn een nieuwe service: Appie. Met Appie hebben klanten altijd hun boodschappenlijstje bij zich.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanochtend was ik bij de persbijeenkomst in de Albert Heijn XL in Zaandam. Directeur Commercie Albert Voogd vertelde: “In tijden van recessie is het voor ons belangrijk niet alleen te letten op kosten. We hebben ons voorgenomen om ook sterk te blijven innoveren. Niet alleen met productinnovaties, maar ook met het innoveren van services. De techniek biedt ons hiervoor steeds meer mogelijkheden, maar we beginnen bij de klant”.

Kan ik je helpen?
Al in 1887 vroeg Albert Heijn aan klanten in zijn winkeltje in Oostzaan ‘Waarmee kan ik u helpen?’. Deze vraag is tot en met de dag van vandaag een belangrijk uitgangspunt in de strategie van Albert Heijn. Dat motto wil Voogd groot en ook persoonlijk maken. Daarom vraagt ook Appie aan zijn gebruikers: ‘Kan ik je helpen?’. De introductie van past binnen de missie van Albert Heijn om de dagelijkse boodschappen zo plezierig mogelijk te maken.

Manager E-Commerce en E-Marketing Jeroen Blaauw verwacht dat internet en smartphones een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de communicatie met en service aan zijn klanten. “Via Wifi en 3G is iedereen straks altijd en overal online. De sterkste groei van het internetgebruik is op dit moment zichtbaar onder ouderen. De iPhone en de iPod Touch zorgen voor de grootste stijging van het gebruik van mobiel internet”.

Applicatie voor de iPhone en iPod Touch
De nieuwe applicatie helpt klanten onder meer met boodschappenlijstjes maken en recepten vinden. Eerdere aankopen, bonusaanbiedingen en andere boodschappen kunnen gemakkelijk op de lijst worden gezet. Ook geeft Appie toegang tot de meer dan 8.000 recepten uit de Allerhande en van de receptenkaartjes in de winkel, die overigens ook al beschikbaar waren via ah.nl.

De ingrediënten in het recept worden snel toegevoegd aan de boodschappenlijst en favoriete recepten kunnen gemakkelijk worden bewaard. Het recept kan op de iPhone in ‘kookstand’ worden gezet zodat de tekst vergroot wordt en hierdoor duidelijk leesbaar is tijdens het koken.

Om de service nog persoonlijker te maken kunnen klanten het nummer van hun AH Bonuskaart koppelen aan de applicatie. Zo krijgen ze automatisch hun recente aankopen in beeld die ze zo nog gemakkelijker kunnen toevoegen aan het nieuwe boodschappenlijstje. Ook vertelt Appie je welke winkels bij je in de buurt zitten, wanneer die open zijn en hoe je er kan komen.

Al met al vind ik de applicatie bijzonder compleet voor een eerste versie. Dat was dan ook precies het doel van Blaauw. Omdat de ontwikkeling van de applicatie voor het iPhone-platform redelijk gescheiden kon gebeuren ten opzichte van de bestaande online-omgeving van ah.nl, was de nieuwe service relatief snel klaar, zonder veel concessies te hoeven doen aan de gewenste functionaliteit.

Toekomstige uitbreiding van de service
Albert Heijn gaat Appie de komende tijd uitbreiden met nieuwe functies. Bij het bepalen van die nieuwe functies kijkt men ook goed naar de suggesties die er via en via online binnenkomen (suggesties kun je ook " title="Reacties">hieronder kwijt). In de tweede versie voor iPhone kan Appie bijvoorbeeld het boodschappenlijstje automatisch in de volgorde van de winkel zetten. En dan niet zomaar de algemene volgorde van een winkel, maar volgens de winkelindeling van het specifieke filiaal waar de klant zijn boodschappen wil doen. De tweede versie zal volgens Albert Heijn nog deze winter beschikbaar komen voor klanten.

Verder wordt gewerkt aan een gedeelde boodschappenlijst per huishouden en aan het samenstellen van lijstjes aan de hand van eigen recepten. Ook de integratie met de service van voor het laten thuisbezorgen van boodschappen noemt Blaauw een logische vervolgstap. Maar omdat die integratie technisch nogal complex is - denk aan het koppelen van een product (wasmiddel) aan een artikel (Dreft Fijnwas vloeibaar 1 liter) en aan het inrichten van het betaalproces) – zal dat niet op korte termijn gerealiseerd zijn.

De huidige applicatie werd ontwikkeld door en is gratis te downloaden via de van Apple. Om Appie beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk klanten wordt de service in 2010 uitgebreid naar andere smartphones en naar .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie