AH dreigt Milieudefensie met juridische stappen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Milieudefensie: ‘tegen ontbossing voor goedkoop vlees gaat door’

Milieudefensie zet haar campagne over ontbossing en vlees bij Albert Heijn door, ondanks juridische dreigementen. Dat meldt Milieudefensie in een persbericht. De supermarktketen wil afdwingen dat de campagne gestaakt wordt. Milieudefensie heeft laten weten door te gaan, zolang Albert Heijn nalaat stappen te zetten tegen de ontbossing.

Voor het vlees dat de grootste supermarkt in ons land verkoopt wordt volgens Milieudefensie nu veel veevoersoja gebruikt. De teelt hiervan leidt in Zuid-Amerika tot grootschalige ontbossing. Milieudefensie voert sinds een week campagne met het beeld van een brulaap, verpakt als kiloknaller in de supermarkt. Dit dier staat symbool voor alle zeldzame planten en dieren die door de ontbossing voor veevoersoja verdwijnen. Milieudefensie heeft onder meer posters en radiospotjes ingezet. Via de website kunnen klanten de oproep aan de supermarkt onderschrijven. Met een voorlichtingstour bij diverse filialen worden klanten van Albert Heijn geïnformeerd over het drama achter goedkoop vlees.

Albert Heijn laat vrijdag in een reactie aan Adformatie weten dat het vindt dat Milieudefensie de merknaam van Albert Heijn gebruikt om een mondiaal probleem als veevoersoja onder de aandacht van het Nederlandse publiek te brengen. Anoesjka Aspeslag van Albert Heijn: ‘Wij hebben Milieudefensie daarom gevraagd direct te stoppen met deze campagne. Milieudefensie beschuldigt Albert Heijn van het te weinig stimuleren van alternatieven voor vlees terwijl Albert Heijn in Nederland de grootste verkoper van vleesvervangers is. Wij bieden de meeste keuze in Albert Heijn/Tivall producten die gebaseerd zijn op granen. Deze producten brengen wij regelmatig onder de aandacht van onze klanten via AH Bonus, AllerHande en onze recepten. Vlees is slechts één van de 20.000 producten die wij verkopen.’

Milieudefensie hamert erop dat Albert Heijn als grootste supermarkt de sleutel in handen heeft om dit probleem op te lossen en daarmee een voorbeeld te stellen voor alle Nederlandse supermarkten. Het heeft de supermarktketen de afgelopen jaren al herhaaldelijk aangesproken op dit probleem. Albert Heijn is het bij monde van Aspeslag wel eens met Milieudefensie dat soja aan duurzaamheidcriteria moet voldoen: ‘daarom zijn we ook aangesloten bij een speciale organisatie die daar werk van maakt: de Round Table on Responsible Soy. Werken aan duurzame soja kan alleen als alle partijen zoals supermarkten, veevoerbedrijven en de vleesindustrie de handen ineenslaan.’

Aspeslag zegt dat Albert Heijn al voordat Milieudefensie haar persbericht verzond, een uitnodiging voor een gesprek uitdeed.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie