Premium

Adidas in defensief na uitgekiende guerilla-actie met nep-persbericht

Yes Men en Schone Kleren Campagne nemen sportmerk onder vuur met hoax over Cambodjaanse co-ceo en ethische Realitywear-kledinglijn.

De Adidas realitywear gepresenteerd op de catwalk in Berlijn
- credits ANP Gerald Matzka dpa via AP

Adidas is onder vuur genomen met een uitgekiende hoax tijdens de Berlin Fashion Week vanwege de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar de sportkledinggigant zijn producten laat maken.

De actie begon met het nep-persbericht met enkele revolutionaire aankondigingen. Zo  werd bekendgemaakt dat Adidas een voormalige Cambodjaanse fabrieksarbeider en vakbondsleider Vay Ya Nak Phoan had benoemd tot co-ceo naast Bjørn Gulden, de nieuwe topman, die twee weken geleden aantrad.

Ook werd gemeld dat Adidas de 'Pay Your Workers'-overeenkomst had ondertekend voor het ‘meest ambitieuze sociaal- en milieuplan ooit van een groot merk’.

Bovendien zou Adidas Zijn nieuwe ethisch geproduceerde upcycled Realitywear-kleding presenteren, die zou zijn gemaakt met de steun van Pharrell Williams, Bad Bunny en andere beroemdheden.

Fake-persbericht Adidas
Fake-persbericht Adidas

Nepsite

Het persbericht werd gestuurd naar modemedia en -bloggers en zag er zeer authentiek uit. Het verwees naar een Adidas-website, uiteraard ook speciaal voor de actie gemaakt. Verschillende internationale mediakanalen en nieuwswebsites publiceerden over de opvallende actie van Adidas, om er enkele uren later door het sportmerk op gewezen te worden dat het een hoax betrof.

De actie bleek georganiseerd door de Yes Men in samenwerking met de Schone Kleren Campagne die de aandacht wilden vestigen op de arbeiders die volgens hen te lijden hebben in de toeleveringsketen van Adidas. 

Ze willen dat Adidas en andere merken de Pay Your Workers-overeenkomst ondertekenen, waarin onder meer staat dat arbeiders niet hun loon kwijtraken bij een pandemie als covid19 en bij het failliet gaan van een fabriek. Ook moeten werknemers het recht hebben zich te vereniging en collectief te onderhandelen over arbeidsvoorwaarden.

Zie ook de actiesite: ownthereality.shop/

 

Video tegen Adidas

Hoog opgeven over empowerment vrouwen

Ilana Winterstein, campagnevoerder voor Clean Clothes Coalition, die hielp bij het organiseren van het evenement, werd Adidas aangepakt omdat het zichzelf presenteert als ethische voorloper in de branche.

Winterstein: ‘Natuurlijk doen anderen dat ook. Veel van hun marketing draait om empowerment van vrouwen. Tachtig procent van de kledingarbeiders is vrouw en het heeft niets empowerment met te maken wat er met deze vrouwen gebeurt.’

Ze verwees naar Cambodja waar afgelopen zomer meer dan 5.600 kledingarbeiders in Cambodja staakten vanwege achterstallige lonen en overuren die ze tegoed hebben en de honger en uitputting die de arbeiders tijdens hun diensten ervaren.

Verschillende vakbondsleiders werden gearresteerd en werden door de lokale autoriteiten verplicht om met een duimafdruk te ondertekenen dat ze geen verdere activiteiten zouden uitvoeren die leiden tot ‘onrust’ in de fabriek.

 

In de verdediging

Adidas kwam door de actie in de verdediging en moest een woordvoerder laten verklaren dat het de aantijgingen verwerpt. Deze liet de media weten dat Adidas al 25 jaar verschillende maatregelen heeft genomen voor eerlijke en veilige werkomstandigheden voor werknemers in de toeleveringsketen.

De woordvoerder: ‘De Adidas Workplace Standards verplichten onze leveranciers om de beloning van werknemers en de levensstandaard geleidelijk te verhogen.’ Het besteedbare inkomen van de werknemers in de fabrieken van de toeleveranciers van Adidas zou aanzienlijk hoger zijn dan het wettelijke minimumloon.

De woordvoerder benadrukte verder dat ‘elke dag ongeveer 50 experts over de hele wereld in leverancierslanden werken om ervoor te zorgen dat onze normen op de werkplek worden toegepast en nageleefd’.

Adidas wilde niet ingaan op de vraag of het de Pay Your Workers-overeenkomst gaat tekenen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie