Adformatie's Jeroen Mirck: 'Is liegen ook PR?'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze keer voor de verandering een opmerkelijk artikel, overgenomen uit AdfoBlog, de zusterblog van weekblad Adformatie, onderdeel van de dezelfde uitgeverij als CommLog en Communicatie. '" luidt de kop erboven.

Auteur is (marketing)redacteur Jeroen Mirck van Adformatie en actief blogger. Ik citeer hem letterlijk en ben benieuwd naar de reacties op CommLog. Want Mirck beweert nogal wat.

Mirck: "Sommige gedachten blijven wat langer doorsudderen in je hoofd. Zo vraag ik me al anderhalve week af of liegen ook een vorm van PR is. Anderhalve week zaten we middenin de Wuppie-hype en verbaasde ik me over de aperte onwaarheden die Albert Heijn en wuppie-producent Interall de wereld in hielpen. De Wuppies zouden al een hype zijn nog voordat ze goed en wel in de winkels lagen, de Wuppies zouden op zijn terwijl er overal op het net te lezen was dat menige Appie ze nog gewoon aan klanten meegaf, en tot overmaat van ramp zette Interall aan tot auto-inbraak door vol trots in het AD te melden dat er massaal auto’s werden opengebroken om mega-Wuppen te stelen. Vlak daarvoor had Heineken het onzinbericht de wereld in geslingerd dat haar kratten op waren.

Stuk voor stuk leugens. Ik schreef er een blogbericht over en kreeg prompt een filmcrew van Editie NL over de vloer (diezelfde avond te zien op RTL4). Altijd weer verrassend hoeveel kennissen dat wel niet gezien blijken te hebben. Toch kreeg ik de felste reactie op een kort commentaartje in de papieren Adformatie. Daar schreef ik: “Liegen is ook een vorm van pr.”?

Voor de goede orde even mijn integrale Pay-off van toen: “Wat slecht is, is eigenlijk gewoon hartstikke goed. Dat geldt niet alleen voor het Nederlands elftal (waardeloos gespeeld, toch gewonnen) maar ook voor al die inhakers. Dezer dagen heeft iedereen het over de Wuppies van Albert Heijn. Ze zijn op, huilde AH, dus werden er zogenaamd autoruiten ingeslagen. Fabrikant Interall vertelde het gretig tegen het AD. Liegen is ook een vorm van pr. Zestien miljoen marketingexperts ergeren zich kapot aan die klote-Wuppies, maar toch is het natuurlijk een schot in de roos. Omdat het zo onorigineel is. Zo slecht. En dus goed. Zou Johan zeggen.”?

Daarop volgde een venijnig mailtje van Willem Buitelaar, senior consultant PR/PA bij ACA/JES Communicatie: “Het valt mij bijzonder tegen te moeten lezen dat volgens Jeroen Mirck liegen ook een vorm van PR is (zie het stukje in de rubriek Pay-off onder de kop ‘Wuppie, Wuppie, Wuppie!’ ). Iets meer zelfcensuur zou op zijn plaats zijn geweest. Van een gerenommeerd communicatievakblad als Adformatie had ik beter verwacht.”?

Een PR-man die pleit voor ‘zelfcensuur’ in een vakblad? Dat vond ik toch watr gortig, dus vroeg ik Buitelaar om uitleg. Toen schreef hij: “Je legt in je commentaar een link tussen liegen en PR. Je schrijft “Liegen is ook een vorm van PR”?. Liegen is géén vorm van PR, liegen is gewoon liegen, niets meer en niets minder, en heeft niets met PR te maken.”?

Dat bestrijd ik dus. De krattenkwestie van Heineken en de Wuppie-leugens van AH en Interall tonen juist aan dat bedrijven in hun zucht naar free publicity het moedwillig liegen absoluut niet schuwen. Oftewel: liegen is een vorm van PR. Iets anders kan ik er niet van maken. En ik laat me zeker niet muilkorven door een PR-medewerker die zich in zijn beroepseer voelt aangetast. Ik geloof zeker in goede PR, maar er zijn evenzovele uitoefenaars die het verspreiden van leugens allerminst schuwen.'

Aldus Mirck op AdfoBlog vandaag. En nu dus ook hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie