De afgelopen maanden was er weer veel aandacht voor vrouwenemancipatie. Uit alle artikelen en tv-programma’s sprak dezelfde conclusie: vrouwen hebben een mega pr-issue.
De welbespraakte Salem Samhoud, verwoordde het als volgt, vrouwen zijn een nerd-brand en mannen zijn een showbrand. In het kort: show-brands presteren slecht maar hebben een goed imago, nerd-brands doen het goed maar hebben een slecht imago.
Munttheemoeders
Berichtgeving over verwende prinsessen en luie munttheemoeders maken het er niet beter op. En om de malaise te completeren Nederland bungelt ook dit jaar onder aan de ranglijst als het gaat om vrouwen in senior managementposities. Een beetje gênant is het wel en bovenal een gemiste kans, want weinig vrouwen in het management, betekent minder affiniteit met de vrouwelijke consument en, zo weten we inmiddels wel, die is oppermachtig.
xx-chromosoom
We hebben als dragers van het xx-chromosoom dus te stellen met een regelrechte imagocrisis en volgens Nancy Poleon, directeur van Branded Personalities, pakken we deze ellende het beste aan door onszelf op individuele basis als een volwaardig merk te positioneren. Vanuit dit gedachtengoed lanceerde zij afgelopen dinsdag samen met Red Magazine de eerste masterclass van Branded-U.
Steve Jobs-eczeem
Als ervaren marketeer ben ik een beetje huiverig voor dergelijke sessies Het idee van personal branding is niet uniek. Al regelmatig heb ik groepsgewijs mijn favoriete merk moeten toelichten (echt ik kan het merk Apple niet meer horen zonder accute Steve Jobs-eczeem te ontwikkelen), waarna we de 4 p’s van onze personality mochten ‘polishen’, natuurlijk onder het genot van high-tea, hoe cliché.
Licht op de zaak
Maar BrandedU wierp een ander licht op de zaak… Nancy Poleon, marketingvakvrouw uit de entertainment industry en oprichter van BrandedU, wist ons al snel boven Nima-A niveau uit te tillen en deed het licht aan met mijn favoriete slogan: You can’t be, what you can’t see. De rest van de dag volgde een verfrissende en afwisselende line-up van vrouwelijke creatieven, ondernemers, juffen en directeuren. Sprekers die weliswaar een wat onsamenhangend gezelschap vormden, maar die de bezoekers overtuigend verleidden om:
1. te onderzoeken wat jouw persoonlijke verhaal is, want daarmee bouw je je personal brand. Denk daar ook eens aan wanneer je in loondienst werkt ten faveure van het corporate brand. (Marian Spier – TedXAmsterdamWomen)
2. positiever over jezelf te denken (just listen to your internal cheerleading team – Buffi Duberman) en jezelf een armband aan te meten met de bedeltekst Fuck Afgunst.
3. daarnaast de moeite te nemen om je Engels op te poetsen, want een internationale carrière ligt zomaar op de loer.
4. meer te spreken in het openbaar en daar goed in te worden. Amerikanen zijn goede sprekers, simpelweg omdat ze daar op de peuterspeelzaal al mee beginnen te oefenen. Practice makes perfect. (Buffi Duberman, op de foto)
5. je dromen te delen met iedereen die het maar wil weten, zelfs langs de hockeylijn, want hulp komt vaak uit onverwachte hoek. (Mei Lin Ang, Oodlz Frozz)
6. de volgende keer dat Hilversum belt direct ja te zeggen om aan te schuiven bij P&W, ook al heb je niets leuks om aan te trekken, geen oppas paraat, en weet je zeker dat je collega er meer over kan vertellen. Je moet daarom media-ready zijn, met andere woorden, je verhaal klaar hebben en tactieken bedenken om de Jan Mulders en Jeroen Pauws spitsvondig de mond te snoeren, zonder daar het woord ‘gezellig’ bij in de mond te nemen. (Maartje Hofhuis, Mediamaart)
7. nieuwe mensen te leren kennen, want als je iets nieuws wilt doen, horen daar ook andere hoofden bij. (Marian Spier, TedX Women)
8. een mentor te zoeken of een mentor te worden, want daarmee til je jezelf naar een hoger plan. (Annemarie van Gerrevink, PUP creative agency)
9. in de spiegel te kijken en je te realiseren dat daar je grootste concurrent staat. (Lena Olivier LinkedIn)
Zinderende inspiratie
Zo kan ik nog wel even doorgaan met oneliners, die waarschijnlijk zonder context kant nog wal raken. Al met al heeft Nancy één ding haarscherp voor ogen, dreigementen over armoede en een vertraagde emancipatie gaan niet helpen om al die talentvolle Nederlandse vrouwen een schop onder hun bakfietszadel te geven. Een bak vol zinderende inspiratie die een cocktail vormt van Sprout Challenger Day, TedXAmsterdamWomen en de Viva400, zal vele malen effectiever zijn om het merk ‘vrouw’ van een nieuw elan te voorzien. Aanstormende Neli’s en Sheryls waren er bij BrandedU genoeg. Dus onder de opzwepende woorden van het zojuist aangestelde cheerleading team in mijn hoofd fietste ik naar huis. Thank God I am Fabulous.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!