De offline en online wereld lopen steeds meer in elkaar over. Gescheiden werelden zijn ‘traditioneel’ en digitaal allang niet meer, hoewel ze in veel organisaties wel zo worden behandeld. Hoe breng je beide bij elkaar? Hoe integreer je klassieke pr en communicatie met seo en digitale communicatie en marketing?
Een interessante infographic hierover is te vinden op moz.com en gemaakt op basis van een model van Samuel Scott.
Stereotiep maar werkbaar
Hij schreef er een soort leeswijzer bij, de context van de infographic:
Allereerst heeft hij de 'pr en traditionele marketing’ en ‘seo en digital marketing’ in aprte kolommen geplaatst. Misschien wat stereotiep, maar het best werkbaar volgens hem. De pr-kant gaat over mensen en inhoud (bv messaging, mediarelaties, enz.), Terwijl de seo-kant richt zich op de ‘dingen’ (bv online data, analyses en onderzoek, enz.).
Ook heeft Scott sociale media nog bij ‘online’ geplaatst, zoals de meeste bedrijven nog doen. Sociale media zijn volgens hem echter gewone pr- en communicatiekanalen, dus ze zullen zich waarschijnlijk steeds meer verplaatsen naar de ‘traditionele marketing en pr’.
Daarnaast gaat de auteur uit van een CMO of centraal persoon in een kolom tussen SEO en PR. Deze persoon moet volgens Scott voldoende ervaring hebben in beide disciplines om zo nodig te bemiddelen en beslissingen te nemen bij conflicten. ‘Seo’ bijvoorbeeld wil misschien vooral goede zoekwoorden gebruiken, terwijl pr juist taal wil die beter resoneert met media en publiek. Er is iemand nodig die beslist.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!