Door Vera de Witte
Communicatie verbindt de omgeving en de organisatie. Het vak is daarmee al lang niet meer volgend aan de strategie van de organisatie maar vormt de strategie door trends en ontwikkelingen te vertalen naar de organisatie.
Wat zijn de trends en ontwikkelingen voor 2021? Waar moet het communicatievak en de communicatieprofessional in 2021 echt een visie op ontwikkelen en voor de organisatie mee aan de gang? Vijf speerpunten op een rij, in willekeurige volgorde.
1. Moreel kompas.
Of het nu gaat om topsalarissen van directieleden van banken of om een Hema die aangeeft ook levensmiddelen te verkopen en daarmee probeert open te blijven tijdens de tweede lock-down. Van #metoo en #BlackLivesMatter tot aan Virus Waanzin: de samenleving kijkt mee, ziet alles, oordeelt en stemt met voeten.
Dat vraagt om een directiekamer die goed weet en aanvoelt wat er speelt in de samenleving. Communicatie is als geen enkele andere discipline in staat de voelhorens van die samenleving te zijn. Communicatie wordt in 2021 het morele kompas voor keuzes en handelen van de leiding van de organisatie.
2. Luisteren, zien en erkennen.
Of het nu gaat om wat medewerkers beweegt, of om iets wat speelt in de externe omgeving. De antennes moeten open voor elk individu, ook voor hen met een niet gangbare mening. Mensen willen zich gehoord voelen, erkend worden en dat vraagt om het actief benaderen, openen van verschillende kanalen, goed luisteren en niet vooraf oordelen.
Communicatie gaat over verbindingen maken. Een verbinding wordt per individu gemaakt. Nieuwe vormen van betrekken, luisteren en verbinden zijn dan ook noodzaak geworden. Geef ruimte aan het afwijkende geluid en zet dit afwijkende geluid niet bij voorbaat al weg. Er gaat vaak een wereld achter schuil.
3. Duurzaamheid.
Voor het realiseren van de klimaatdoelstellingen 2030 moeten nog veel extra inspanningen worden verricht. Politiek, overheid en samenleving zullen steeds meer niet-duurzaam gedrag veroordelen en actief-duurzaam-beleid vereisen. Duurzaamheid zal geen thema meer zijn, maar een waarde die onlosmakelijk verbonden wordt aan goed ondernemerschap en openbaar bestuur.
Communicatie speelt een belangrijke rol bij het omarmen van deze waarde, het vertalen van deze waarde naar gedrag van de organisatie en het uitdragen van deze waarde. Niet om te bewijzen hoe goed de organisatie bezig is, maar om te inspireren en om anderen te betrekken in het meedoen aan de realisatie van de klimaatdoelstellingen.
4. Waarheidsbevinding.
Hoe weten we met alle bubbels waar we bewust of onbewust inzitten en met de snelgroeiende mogelijkheden van ‘deep fake’ nog wat waar is? Hoe kunnen externen nog vertrouwen op de informatie van en over de organisatie?
Het wordt voor de geloofwaardigheid van het gedrag en handelen van de organisatie van belang om aan te tonen waarop informatie is gebaseerd en waar men informatie heeft bewerkt. En onafhankelijke derden voortdurend te laten toetsen en te becommentariëren. Communicatie geeft dat mede vorm.
5. Datagedreven werken.
De dataficering van de samenleving is een feit. Met meer data, en de inzet van algoritmes gaan diverse sectoren fundamenteel veranderen. Ook het communicatievak zal worden beïnvloed door nieuwe technologische ontwikkelingen.
Het communicatievak zal communicatiestrategieën, - campagnes, en -aanpakken steeds meer baseren op algoritmes en algoritmes gebruiken om maatwerk boodschappen op de juiste plekken te krijgen. De tijd om te zeggen dat creativiteit eigen is aan mensenwerk en niet technologisch vervangen kan worden, is echt voorbij.
Aan de bak
We kunnen als communicatieprofessionals in 2021 volop aan de bak. De meerwaarde van het vakgebied communicatie is groot, zolang we als professionals mee veranderen.
Vera de Witte is directeur bedrijfsvoering bij Hoge Raad der Nederlanden
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!