1. E-COMMERCE IS ENORM BREED EN DAGELIJKS IN BEWEGING
Als iemand me zou vragen wat het thema van de 2014 eDay zou zijn zou ik toch even aan mijn hoofd moeten krabben. Het programma was divers, héél divers, misschien té divers om echt te diepte in te gaan. Al gooiden veel sprekers erg interessante balletjes op. Van de gebruikelijk onderwerpen als big data, customer engagement en internationale succes-stories als Alibaba, tot steeds actueler wordende discussies als Creativity & Metrics: Friends or Enemies, door EdenSpiekermann en Rituals. Afgetopt met prikkelende cases van interactive participatory storytelling zoals gepresenteerd door Jeremiah Rosen. Eén ding is zeker: met alle dagelijkse innovaties wordt e-commerce steeds schizofrener, en dat bedoel ik in de goede zin van het woord. Grenzen vervagen en verschillende disciplines ontmoeten elkaar op de meest onverwachte plekken.
2. WE KUNNEN LEREN VAN LANDEN DIE NET STARTEN MET E-COMMERCE.
Porter Erisman, voorheen Vicepresident van Alibaba kwam met verhaal wat mij verraste en inspireerde. Als westerling in het groeiende China van begin 2000 zag hij met eigen ogen hoe de westerse business modellen niet heilig zijn en al zeker niet 1-op-1 te kopiëren zijn naar een economie in ontwikkeling, zoals China, waar immers heel andere regels gelden. De kracht van Alibiba zit hem namelijk in het begrijpen van de Chinese handelsmentaliteit: via persoonlijke relaties. Waar eBay werkt met opbieden werken veel van de miljoenen Alibaba gebruikers daarnaast vaak met afdingen, middels een ingebouwde chattool waarin kopers en verkopers samen kunnen spreken.Voor onze westerse begrippen ziet de Alibaba website er niet uit. Maar wat blijkt? Chinezen zijn er dol op! Kopen is een feest. Zo zie je maar weer dat niet alle marketing en design-regels globaal toe te passen zijn. Ken je doelgroep en geef ze zelf de tools in handen om met elkaar te handelen. Bravo.
3. BIG DATA IS NOG STEEDS HOT EN OOK EEN BEETJE ENG
Ook de usual suspect van elk modern marketingevent was aanwezig: big data. Zo ongeveer elk aspect van big data had wel een podium op de 2014 eDay: van de opzienbarende toepassingen tot de ethische vraagstukken en praktische houdbaarheid, nu mensen met z’n allen zo’n 70% van alle opgeslagen data produceren. Scott Smith van Changeist liet ons bijvoorbeeld zien hoe data door de binaire metingen kan resulteren in totaal verdraaide digitale profielen. Waarin mannen opeens vrouwen zijn en mensen het strafblad van een naamgenoot erven. In de discussie over Creativity & Metrics: Friends or Enemies werd het verrassende feit naar voren gehaald dat retail-topper Action nauwelijks gebruik maakt van metrics maar toch boven aan de markt staat. Waarom? Een relevante propositie en een no-nonsense benadering van klanten misschien?
4. RELEVANT IS THE MAGIC WORD
Na een dag rond gelopen te hebben op de eDay kan ik trots zeggen dat we erg blij mogen zijn met de naam van ons nieuwe bureau RLVNT. Overal op de vloer, tijdens talks en op het toilet viel het woord relevantie: Revelante content, relevante aanbiedingen, relevante data, relevante producten, een zo relevant mogelijke customer journey, you name it! Het is relevantie dat de klok slaat. In een wereld die lang zo push-georiënteerd is geweest is deze nieuwe focus verfrissend en motiverend. De nieuwe maatstaaf voor de toekomst?
BONUS OUTTAKE: IEDEREEN WIL DIE AUTO UIT BACK TO THE FUTURE
Ok, ik geef het toe: wat me het meeste bijbleef van de hele Emerce eDay is de geweldige replica van de DeLorean uit Back to the Future, inclusief Flux Capacitor! Als hij nu ook nog werkte zou ik 10 jaar vooruit in de tijd gaan om stiekem te kijken hoe e-commerce er dan uit zou zien. Who can tell?
Stanley Op ’t Root
RLVNT
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!