Planet Bank bestaat uit Havas Lemz, Justdiggit, Universiteit Wageningen en Universal Music Group. DoenDenkers is een samenwerking van Ogilvy & Mather, Blazhoffski, Styn Claessens (Kipster Farm), Capitola, Jacques Koeweiden & Paul Postma.
Rabobank heeft begin april een creative contest uitgeschreven om het merk wereldwijd opnieuw voor te stellen aan de samenleving. Uitgangspunt was dat het disruptief en spraakmakend zou zijn. Een interne jury en een zogenaamde lekenjury wezen allebei de twee finalisten aan.
Er hebben in totaal 198 coalities meegedaan.
Reacties
Leendert Bikker, directeur communicatie van Rabobank: ‘Dit vernieuwende concept van creatieve samenwerking is gestoeld op de overtuiging dat het managen en activeren van het Rabobankmerk een core competence van het bedrijf zelf is. Rabobank organiseert creativiteit vanaf nu op een manier die volledig geïntegreerd is met de business en waarin alle communicatie- en marketingdisciplines bij elkaar in één team samenwerken. Dit om versneld en met meer impact te communiceren. De nieuw opgerichte tribe vormt een unieke combinatie van competenties op het gebied van reputatie, communicatie, branding & activatie. Op deze manier maken we het beste in elkaar los en leren we van elkaar.'
Het eerste werk van de Rabo Envision Tribe wordt in oktober verwacht.
Willem van der Schoot, ceo Havas Lemz, zegt namens Planet Bank: ‘Er is gebundelde internationale kracht nodig om de uitgesproken ambities van de Rabobank te vertalen in een scherpe positionering en impactvolle beweging. De oprichting van de tribe geeft de mogelijkheid om samen écht het verschil te gaan maken en van nóg grotere betekenis te zijn voor de samenleving.’
Edgar Molenaars, ceo Ogilvy & Mather, reageert namens DoenDenkers: ‘Het innovatieve karakter van de samenwerking geeft een extra dimensie. Het is leuk om met elkaar vernieuwing vorm te geven, die in het voordeel is van alle partijen. Dat is wat ons betreft volledig in de geest van de coöperatieve Rabobank gedachte. Er is een sterk commitment afgegeven voor de komende jaren en we kijken daarom met veel plezier naar de toekomst.’
Kritiek
De nieuwe manier van pitchen stuitte op kritiek van onder meer de Vea, dat vindt dat de gezamenlijke pitchcode uit 2013 met voeten wordt getreden.
Voorzitter Marc Oosterhout: ‘Als je de voorwaarden van de oproep van Rabobank goed leest, dan zie je dat het auteursrecht van alle ideeën die worden ingediend, bij Rabobank komen te liggen. Ook op het moment dat de ideeën niet worden uitgevoerd en zélfs als ze worden uitgevoerd door een ander. Maar dat kan Rabobank niet zomaar opeisen. De rechten moeten bij de bedenker blijven.’
Een extra pijnpunt is volgens hem dat de coalitiegenoten onterecht een concurrentiebeding moeten tekenen, waarin staat dat ze niets meer voor andere adverteerders in de financiële sector mogen doen.