Oktober vorig jaar kondigden Achtung!, Dawn, Natwerk en Sue het initiatief Uncommon aan. De bureaus noemen Uncommon ‘het meest vernieuwende reclame traineeship van Nederland’. Ze zeggen: ‘Het biedt vier creatieven de mogelijkheid om te werken en te leren bij vier verschillende bureaus. Uncommon zal ieder jaar in januari van start gaan.’
Uncommon is van mening dat de reclamesector toe is aan nieuwe ideeën: ‘Het talent dat wordt opgeleid om reclame te maken, denkt te vaak binnen de geijkte lijntjes. Doordat de trainees in een jaar tijd 3 maanden bij de verschillende bureaus aan de slag gaan, krijgen ze een heel breed beeld van de hele branche en zullen zij zich sneller ontwikkelen.’
Talentbegeleiding is volgens Uncommon een belangrijk onderdeel van het traineeship. ‘Daarom zullen er naast on the job learning ook masterclasses gegeven worden (over de afzonderlijke specialiteiten) door alle partners van deelnemende bureaus. Tevens worden de talenten begeleid door coach Wichers Schols en zullen zij gezamenlijk ieder kwartaal afsluiten met een opdracht voor een klant van één van de deelnemende bureaus.’
Uit honderden inzendingen zijn deze vier Uncommon ‘reclamedenkers’ gekozen. Dat zijn (op de foto van links naar rechts):
Liesje Lokbi (31)
Opleiding: Design Academie in Eindhoven.
Waarom Uncommon: ‘Ik ben net klaar met de Design Academy en nieuwsgierig naar de rol van designdenken binnen de reclamemakerij.’
Sandra Molin (24)
Opleiding: MA in Digital Media Management at Hyper Island in Manchester.
Waarom Uncommon: ‘I see Uncommon as the ultimate way to try out different methods and mindsets and find my perfect match for the future.’
Dennis de Groot (32)
Opleiding: Multimedia Design aan het Grafisch Lyceum, Graphic Design aan de HKU
Waarom Uncommon: ‘Binnen Uncommon wil ik al mijn achtergronden en invloeden samenbrengen, maar vooral ook mijn ideeën een plek geven.’
Juliette van Haren (24)
Opleiding: Master in Neurosciences & Master Fotografie aan het Speos Institute de Photographie Paris.
Waarom Uncommon: ‘Genoeg paden zijn al te vaak gelopen. Ik kies graag een andere route.’
Messen slijpen
De start van Uncommon valt samen met de oproep van Ra*w aan de reclame-industrie om talentontwikkeling weer bij elk bureau prioriteit te geven. In een persverklaring zegt Ra*w: ‘We gaan de messen slijpen en de reclame-industrie met de neus op de feiten drukken. Talentontwikkeling moet in 2015 (weer) bij elk bureau een prioriteit worden. Doelen stellen en de handen vuil maken, dat is wat we vragen van onze leden.’
Gisteren werd ook bekendgemaakt dat Ra*w een mentorship-programma start voor jonge talenten. Daar worden tien Nederlandse en internationale seniors gekoppeld aan jonge talenten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!