Overslaan en naar de inhoud gaan

Lotto zegt TV vaarwel en zendt trekking voortaan live op Facebook uit

Yune tekent voor productie van wekelijkse uitzendingen
Miniatuurvoorbeeld
© Lotto live
Miniatuurvoorbeeld
© Lotto live

Lotto neemt afscheid van een lange historie van trekkingen op televisie. Het gaat de winnende balletjes met nummers vanaf 7 april integraal uitzenden op Facebook Live. In de mini-spelshow Lotto Live, iedere zaterdagavond om halfnegen, presenteert Kirsten Fennis de uitslagen.

related partner content for mobile comes here

Spelletjes en winnen

De Lotto-trekking kent een rijke geschiedenis. Het was lang onderdeel van Studio Sport, later werden er complete spelshows rond de trekking gemaakt, Lotto Weekend Miljonairs met Robert ten Brink bijvoorbeeld. Sinds 2010 was de trekking wekelijks op zaterdagavond te zien bij SBS6. Nu gaat het naar Facebook.

Lotto heeft een aantal overwegingen voor de Facebook Live-trekking. Allereerst wil het beter aansluiten bij het veranderende, meer interactieve mediagedrag. Iedereen is zo ongeveer online, en op Facebook is een brede doelgroep te vinden.

‘Daarnaast willen we een betere beleving van het spelelement en het winnen’, zegt Michael Kastelijns, directeur marketing bij Lotto (foto links). ‘Daarom stellen we de trekking centraal, want daar zit de spanning. Bij de uitzending rond elf uur ’s avonds bij SBS6 konden mensen al een paar uur van tevoren zien of ze iets gewonnen hadden, daarna kwam de uitzending pas. Dat is heel anders.’

Helemaal live zal de uitzending overigens niet zijn, aldus Kastelijns. Lotto spelers kunnen tot vijf voor zes een lot kopen, twintig minuten later is de trekking. ‘Na de trekking hebben we even tijd nodig om alles formeel vast te leggen. Klopt de uitslag? is de Jackpot gevallen? Deze informatie moet door de notaris worden vastgesteld. Vervolgens is de uitslag om 20.30 uur voor het eerst te zien via Facebook.'

Kijkers kosten

De trekking via Facebook zal wel kijkers kosten, beseft Kastelijns. Wat dat betreft neemt het een gokje, hoewel hij dat te negatief vindt gesteld. Bij SBS6 had Lotto een half miljoen kijkers voor de trekking en zat in een goed tijdslot, vlak na Hart van Nederland.

Kastelijns: ‘Hoeveel kijkers we via Facebook krijgen weten we niet en vind ik ook minder belangrijk. Daar zitten ook geen targets op. Het gaat erom dat we wel wekelijks gaan groeien en dat we een positief sentiment rond de trekkingen krijgen. Dat is een KPI.’

Een groot voordeel volgens Pablo van den Berg, managing director van Yune (foto rechts), dat de productie van de Facebook-uitzendingen wekelijks verzorgt, is dat Lotto met deze opzet veel meer mogelijkheden heeft om zijn eigen stempel te drukken.

Van den Berg: ‘In de Facebook-uitzending, die een kwartier duurt, zitten ook extra spellen om het live kijken nog aantrekkelijker te maken. We gaan goed kijken wat werkt en dat aanpassen als het nodig is. Dat kan in de spellen zitten, in de interactie, het format, de presentatie. Die vrijheid is er. Er is een grote kans dat de Facebook Live-uitzending er over een jaar behoorlijk anders uitziet dan de eerste versies.’

Facebook en vertrouwen

Kansspelen zijn gebaat bij vertrouwen. Vraag is of Facebook met zijn reputatie van datalekken en privacyschendingen wel de goede plek is? Kastelijns: ‘Dat is het zeker. Mensen kunnen door de uitzending van de trekking precies zien wat we doen. Bij SBS6 monteerden we de trekking en lieten opgenomen standaardbeelden zien. Er waren zelfs mensen die ons belden en zeiden: “Volgens mij klopt er iets niet, nummertje 31 rolt iedere keer precies hetzelfde naar beneden”. Dat zal nu niet meer zo zijn, want we tonen alles, iedere trekking is anders. Dat draagt juist bij aan het vertrouwen en daar zit ook een deel van de lol in natuurlijk.’

Lotto Live is iedere zaterdagavond rond 20.30 uur te zien via de Facebookpagina van Lotto.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Marcella de Jong

Lullig!
Ik wil niet op feestboek never nooit

Ron

Fijn wij hebben geen Facebook en zal ook nooit Facebook krijgen.
Kom er nu pas achter denk dat ik mijn lid maatschap maar op zeg.
Zeker als het ook nog niet live is heb ik het idee dat er mee gerommeld word.

Karel Elvers

Allemaal nep ! dat gedoe op Facebook! Niet te controleren die geheimschrijvers met fake News en fake uitslagen

Julie

mijn naam is Julie, ik wil mijn vriend bedanken voor het tonen van de weg aan Dr. Ilekhojie waar al mijn verdriet was om te zetten in vreugde, ik had een relatie voor 2 jaar en plotseling kwam er een fout in mijn kant maar ik probeerde mijn man te smeken maar hij weigert te luisteren naar mijn excuses, totdat mijn vriend me vertelde over een spell caster die haar hielp wanneer ze ook een probleem had, maar ik geloofde niet in haar want ik geloof ook niet in spell caster totdat ik ervoor koos om hem een trial. deze man vertelde me wat ik moet doen, zodat mijn man zal komen en na ze te hebben gedaan, kwam mijn man terug naar me om me te verontschuldigen zoals deze spreukgieter me vertelde, dus mijn mensen daar gebruik ik deze gelegenheid om je alles te informeren dit is de beste caster die je ooit kunt vinden en op hem kunt vertrouwen want met hem al je problemen, neem contact met hem op via zijn e-mail gethelp05@gmail.com of Whats App hem op +2348147400259

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in