Foto: de eerste reis naar Cannes
Stichting JongeHonden begon in 1992, toen Jacques Vereecken en zijn toenmalige artdirector Peter van Leeuwen besloten om op de motor naar Cannes te rijden. Vereecken: ‘In die tijd was er geen internet. Als je nieuw, internationaal werk wilde zien moest je naar het Cannes Lions Festival, of een half jaar wachten tot de VHS-tape met de winnaars uitkwam.’
Ze hoorden ook dat er ‘alleen maar bobo’s’ heen gingen, voor jonge mensen leek Cannes onbereikbaar. ‘Wij wilden er ook weleens heen en Peter bedacht dat we er misschien wel goedkoop naartoe konden rijden met de motor. Dan zouden we een tentje meenemen en op de camping slapen.’
Dat liep anders. Het idee ging ‘viraal’ en opeens wilden meer dan 50 jonge creatieven mee. ‘De meesten hadden geen motorrijbewijs dus het werd een bus met 52 man en een auto erachteraan.’
25 jaar later: OudeHonden-pitch
Dat was het begin van de stichting JongeHonden die zich inzet voor jong talent. Van de meer dan duizend jonge creatieven die in de afgelopen jaren met de bus naar Cannes gingen, behoren inmiddels tot de gevestigde orde. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan nodigt het bestuur nodigt hen uit om het nog één keer tegen elkaar op te nemen in een ‘OudeHonden’-pitch.
Want pitchen is al meer dan twintig jaar een belangrijk onderdeel van JongeHonden. Bestuurslid Benjamin de Villiers (29): ‘We organiseren het hele jaar workshops en pitches. Die pitches hebben meerdere doelen. Ze zijn een manier voor jonge mensen om hun talent te laten zien, maar ook een manier om te betalen voor de tickets naar Cannes. De pitches zijn namelijk voor echte klanten.’
Uitdaging voor de creatieve top van Nederland
Bestuurslid Denise Willigers (28): ‘De OudeHond-pitch is een trip down memory lane, waarin we de creatieve top van Nederland uitdagen. De rollen zijn omgedraaid: Jonge Honden jureren Oude Honden.’ De eerste deelnemers zijn al bekend: Jacques Vereecken, Lode Schaeffer (oprichter Indie Amsterdam), Pascal Rotteveel (creative director bij Vice) en Niels Straatsma (creative director bij Achtung!mcgarrybowen). Rotteveel: ‘We kijken uit naar de kritische mening van de nieuwe generatie. Zou leuk zijn als ze ons helemaal kapot reviewen. Kijken of we het nog kunnen.’
De prijsuitreiking vindt plaats tijdens het pre-Cannes Event van JongeHonden op 2 juni.
Meer aandacht voor jong talent
Anno 2017 zijn er meer clubs die zich inzetten voor jong reclametalent, zoals RA*W, ReclameRidders en Shake (van stichting SpinAwards). Hoe belangrijk is JongeHonden eigenlijk nog? ‘Misschien nog belangrijker dan voorheen’, zegt Willigers. ‘Vroeger begon je opleiding eigenlijk pas als je als jonge creatief bij een bureau onder de vleugels van een senior creatief terechtkwam. Nu zie je dat veel minder. Juniors lopen stage zonder uitzicht op een vaste aanstelling. Terwijl het in onze industrie juist begint met jong talent. Jong talent dat gevoed, ontwikkeld en gevormd moet worden. Om uiteindelijk zó’n talent te worden, dat zelf ook weer talent aantrekt. En hierin moet geïnvesteerd worden. Dat er meer initiatieven zijn, laat alleen maar zien dat er behoefte is aan begeleiding.’
Zo werkt JongeHonden
Iedereen die zich JongeHond voelt, kan gratis lid worden. Hoe actiever je deelneemt aan pitches en workshops, hoe meer je uit je lidmaatschap haalt. De Facebookgroep heeft meer dan 4500 leden en er is bijna elke maand een pitch.
Denise Willigers. ‘We spelen in op de veranderingen in het vak en de behoefte van de jonge creatieven.’ Benjamin de Villiers: ‘Zo zijn er Creative Classes, die we samen met gespecialiseerde bureaus organiseren. Over bijvoorbeeld grading of virtual reality. En ook de pitch-briefings zijn specifieker, zodat jonge creatieven echt kunnen laten zien waar ze goed in zijn.’
- Lees ook: JongeHonden Forever, de speech van Jacques Vereecken over 25 jaar JongeHonden
Video: JongeHonden in Cannes 2015
Dit verhaal staat ook in Adformatie #6 2017