Premium

Google Chrome komt met adblocker: '99% van de websites voldoet aan standaarden'

Webbrowser Google Chrome heeft vanaf 15 februari een standaard adblocker voor irritante online reclames.

Google komt op donderdag 15 februari met een nieuwe Chrome-browser en die heeft een eigen standaard adblocker. Dat betekent dat bepaalde typen reclame worden geweerd. Irritante en misleidende reclames worden automatisch geblokkeerd. Dit moet ervoor zorgen dat consumenten zich minder storen aan advertenties en geen adblockers meer installeren. Adblockers zorgen er namelijk voor dat je helemaal geen reclames meer ziet en dat is een groot probleem voor online adverteerders.

Het afgelopen half jaar onderzocht Google hoeveel sites in Europa en Noord-Amerika voldoen aan de standaarden. De resultaten maakt Google bekend via een persverklaring.

Hieronder: de 12 soorten advertenties die Google Chrome blokkeert.

Lees meer over hoe de adblocker werkt en welke 12 soorten advertenties worden geblokkeerd.

Minder dan 1%
Op de website Ad Experience Report kunnen website-eigenaren controleren of hun site aan de eisen voldoet. Als Google een 'foute advertentie' op jouw site ziet (bijvoorbeeld een video die automatisch afspeelt) krijg je een waarschuwing. Heb je na 30 dagen nog steeds niks gedaan aan de irritante advertenties, dan blokkeert Chrome voortaan alle reclames op jouw site.

Deze website bestaat sinds juni 2017 en ondertussen heeft het algoritme van Google honderdduizenden sites gecontroleerd. Het bedrijf nam een steekproef van 100.000 websites uit Europa en Noord-Amerika en concludeert dat:

  • 0.6% van de websites kreeg een waarschuwing (enkele foute advertentieformaten); 
  • 0.9% van de websites kreeg de melding 'failing' (veel foute advertentieformaten).

Google meldt dat 37% van alle websites die de afgelopen zes maanden een waarschuwing of een 'failing'-melding kregen, nu wel aan de standaarden voldoen. Hoeveel procent van deze websites Nederlands zijn, kan een woordvoerder van Google niet vertellen. 'We hebben geen onderscheid gemaakt landen of typen websites.'

Dertig dagen de tijd
De Google Chrome-adblocker werkt vanaf volgende week. Uitgevers hebben dertig dagen de tijd om iets te doen aan de 'foute advertenties' op hun site, voordat Google begint met filteren. Google zal geen sites filteren die op een speciale lijst van de Coalition for Better Ads staan, een samenwerking tussen grote adverteerders als Google, Microsoft, Procter & Gamble, Unilever, GroupM en Facebook.

Zij begonnen de coalitie in 2016 met het voornemen om snel actie te ondernemen tegen irritante online reclames en ontikkelden standaarden. 

Ook voor websites buiten Noord-Amerika en Europa
De standaarden gelden in principe alleen voor Noord-Amerika en Europa, want er is geen onderzoek geweest naar voorkeuren van gebruikers buiten deze regio's. Toch zal Google ook websites uit andere regio's blokkeren als ze niet aan de eisen voldoen. Als de meerderheid van het webverkeer naar een website uit Noord-Amerika of Europa komt, dan zal Google deze site ook filteren. Ongeacht waar de website gehost wordt of waar het hoofdkantoor van het bedrijf staat.

Ad Experience Report
Om precies te weten aan welke standaarden je moet voldoen, kun je het Ad Experience Report raadplegen. Op deze speciale website staan foto's en video's van irritante reclame-uitingen die niet meer zijn toegestaan. Google laat ook zien hoe het wél moet met een 'best practices guide'. Zie hieronder een voorbeeld van de website.

Wat moet je doen als je een waarschuwing hebt?
Als Google een foute advertentie heeft gevonden op jouw website, krijg je een waarschuwing. Als er meerdere irritante advertenties te zien zijn en je doet daar niks aan, dan zal Chrome voortaan alle reclames op je site blokkeren.

Google geeft de volgende uitleg:

We rapporteren overtredingen van de Standaarden via het Ad Experience Report. Website-eigenaren kunnen hun site opnieuw laten beoordelen zodra ze de reclames verwijderd of verbeterd hebben. Vanaf 15 februari zal Chrome alle advertenties verwijderen van websites die al dertig dagen staan aangemerkt als 'failing'. Al deze informatie kun je terugvinden in het Ad Experience Report Help Center. Je kunt op onze fora terecht voor vragen en feedback.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie