Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de opvallendste commercials tijdens de Super Bowl 2018

Het Nederlandse bedrijf MediaMonks bouwde een speciale app rondom het best bekeken sportevenement ter wereld.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

related partner content for mobile comes here

De Super Bowl is één van de best bekeken sportevenementen wereldwijd en daarom besteden merken veel geld om zichzelf tijdens het reclameblok in de schijnwerpers te zetten. Volgens onderzoek van Nielsen keken zondag 103.4 miljoen mensen naar de 52ste finale van het American football-seizoen.

Omzetrecord voor NBC


Dat betekent 7% minder kijkers dan vorig jaar. De kosten van een reclamespotje dalen niet, integendeel. Het Amerikaanse magazine Business Insider meldt dat tv-zender NBC meer dan vijf miljoen dollar rekent voor een spotje van 30 seconden. De tv-zender verwacht dit jaar een recordbedrag van 500 miljoen dollar te verdienen aan reclamespots tijdens het evenement.

Dat betekent 7% minder kijkers dan vorig jaar. De kosten van een reclamespotje dalen niet, integendeel. Het Amerikaanse magazine Business Insider meldt dat tv-zender NBC meer dan vijf miljoen dollar rekent voor een spotje van 30 seconden. De tv-zender verwacht dit jaar een recordbedrag van 500 miljoen dollar te verdienen aan reclamespots tijdens het evenement.

Campagne van Nederlandse makelij


De Ally Bank wilde niet zoveel geld betalen voor het reclameblok, maar wel meeliften op het succes van de Super Bowl. Bureau Grey en het Nederlandse productiebedrijf MediaMonks ontwikkelden een speciale campagne: The Ally Big Save. Het is een interactieve, mobiele game waarmee ze consumenten tijdens de reclameblokken van ‘The Big Game’ stimuleren om te sparen.

The Ally Big Save. Het is een interactieve, mobiele game waarmee ze consumenten tijdens de reclameblokken van ‘The Big Game’ stimuleren om te sparen.

. Het is een interactieve, mobiele game waarmee ze consumenten tijdens de reclameblokken van ‘The Big Game’ stimuleren om te sparen.

Sparen in plaats van geld uitgeven


‘We willen de markt verstoren met deze vooruitstrevende campagne tijdens het grootste reclame-evenement van het jaar’, zegt marketingdirecteur Andrea Brimmer van Ally Bank. ‘Terwijl Amerikanen in reclames worden aangemoedigd om flink geld uit te geven, wil Ally consumenten inspireren om te sparen voor iets belangrijks.’

Ally Bank. ‘Terwijl Amerikanen in reclames worden aangemoedigd om flink geld uit te geven, wil Ally consumenten inspireren om te sparen voor iets belangrijks.’

. ‘Terwijl Amerikanen in reclames worden aangemoedigd om flink geld uit te geven, wil Ally consumenten inspireren om te sparen voor iets belangrijks.’

 

 

Ally promoot de app via de eigen online kanalen, sociale media en samenwerkingen met beroemdheden en influencers. In de app kunnen consumenten aangeven wat hun spaardoel is (bijvoorbeeld een huis, bruiloft of studie). De app werkt op basis van augmented reality. Als gebruikers tijdens de reclameblokken van de Super Bowl op hun mobiele telefoon kijken, zien ze geld vallen op hun vloer en meubels. Ze kunnen punten verzamelen door zoveel mogelijk geld in een virtueel spaarvarken te slepen. Wie dat het best doet, maakt kans op een geldprijs.

Ally Bank is niet het enige merk dat inspeelt op de Super Bowl met een smartphone-app in plaats van een dure reclamespot. Automerk Mercedes-Benz geeft een AMG C43 Coupe weg via een smartphonegame die je moet spelen tijdens de finale van het American Football.

Opvallendste commercials


Feit blijft dat merken die adverteren tijdens de finale een miljoenenpubliek bereiken. De trends dit jaar zijn humor en positieve berichten over maatschappelijke activiteiten. Merken spelen op safe. Amerikaans persbureau Associated Press merkt op dat ‘de slapstick humor, seksuele grapjes en patriottische boodschappen die je normaal gesproken ziet tijdens de Super Bowl dit jaar opvallend afwezig zijn’.

Feit blijft dat merken die adverteren tijdens de finale een miljoenenpubliek bereiken. De trends dit jaar zijn humor en positieve berichten over maatschappelijke activiteiten. Merken spelen op safe. Amerikaans persbureau Associated Press merkt op dat ‘de slapstick humor, seksuele grapjes en patriottische boodschappen die je normaal gesproken ziet tijdens de Super Bowl dit jaar opvallend afwezig zijn’.

Amerikaanse kijkers en de media waren dit jaar het meest positief over de onderstaande vijf commercials.

Tide: elke reclame is een #TideAd


Wasmiddelmerk Tide (onderdeel van Procter & Gamble) neemt alle andere Super Bowl-reclames op de hak met #TideAd. Het idee is dat alle schone kleren die je ziet in reclames gewassen zijn met Tide. In dat opzicht is iedere Super Bowl-reclame dus eigenlijk reclame voor het wasmiddelmerk. De slogan: ‘Als het schoon is, moet het Tide zijn.’

Wasmiddelmerk Tide (onderdeel van Procter & Gamble) neemt alle andere Super Bowl-reclames op de hak met #TideAd. Het idee is dat alle schone kleren die je ziet in reclames gewassen zijn met Tide. In dat opzicht is iedere Super Bowl-reclame dus eigenlijk reclame voor het wasmiddelmerk. De slogan: ‘Als het schoon is, moet het Tide zijn.’

Bureau Saatchi & Saatchi maakte meerdere spotjes. Tijdens een van de eerste reclameblokken zie je een introductiefilmpje, later volgen kortere reclames waarin bekende P&G-merken voorbij komen: Old Spice, Budweiser, Mister Muscle.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Amazon: Alexa is haar stem kwijt


In de reclame voor Amazon Echo is spraakassistent Alexa haar stem kwijt. Gelukkig kunnen allerlei beroemdheden invallen en dat zorgt voor grappige situaties. (bureau: Lucky Generals/eigen team D1)

In de reclame voor Amazon Echo is spraakassistent Alexa haar stem kwijt. Gelukkig kunnen allerlei beroemdheden invallen en dat zorgt voor grappige situaties. (bureau: Lucky Generals/eigen team D1)

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Amazon nam trouwens maatregelen om te zorgen dat apparaten niet zouden reageren op het woord ‘Alexa’ in de reclame. Dat is verstandig van het merk, want Google en Burger King kregen boze reacties op een reclame van de fastfoodketen die spraakassistent Google Home activeerde.

Doritos versus Mountain Dew: een rapbattle tussen ijs en vuur


Pepsico-merken Mountain Dew Ice en Doritos Blaze organiseren een “playback-rapbattle” tussen acteurs Morgan Freeman en Peter Dinklage (de raps zijn van Missy Elliott en Busta Rhymes). (Bureau: Goodby Silverstein & Partners)

Pepsico-merken Mountain Dew Ice en Doritos Blaze organiseren een “playback-rapbattle” tussen acteurs Morgan Freeman en Peter Dinklage (de raps zijn van Missy Elliott en Busta Rhymes). (Bureau: Goodby Silverstein & Partners)

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

NFL: Dirty Dancing


De National Football League (NFL) had afgelopen jaren succes met de ‘Superbowl Babies’. Dit jaar liet de footballcompetitie zich inspireren door de film ‘Dirty Dancing’. Bekende spelers Eli Manning en Odell Beckham Jr. bereiden zich voor op het nieuwe seizoen met de muziek en choreografie uit de film.

De National Football League (NFL) had afgelopen jaren succes met de ‘Superbowl Babies’. Dit jaar liet de footballcompetitie zich inspireren door de film ‘Dirty Dancing’. Bekende spelers Eli Manning en Odell Beckham Jr. bereiden zich voor op het nieuwe seizoen met de muziek en choreografie uit de film.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Budweiser laat zien hoe medewerkers mensen in rampgebieden helpen


De werknemers van biermerk Budweiser delen water uit aan slachtoffers van natuurrampen. Dit doen zij sinds 1988 en sindsdien hebben zij 79 miljoen blikjes water bezorgd. In de reclame vertelt het merk over dit programma (bureau: David). Je hoort een prachtige cover van het nummer 'Stand by me' door Skylar Grey (origineel: Ben E. King, 1961).

De werknemers van biermerk Budweiser delen water uit aan slachtoffers van natuurrampen. Dit doen zij sinds 1988 en sindsdien hebben zij 79 miljoen blikjes water bezorgd. In de reclame vertelt het merk over dit programma (bureau: David). Je hoort een prachtige cover van het nummer 'Stand by me' door Skylar Grey (origineel: Ben E. King, 1961).

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in