Premium

Zo wil Flashscore miljoenen Nederlandse sportfans aan zich binden

Flashscore bereikte in november naar eigen zeggen 1,8 miljoen Nederlanders en wil die groep flink vergroten.

Een marketingafbeelding van Flashscore
Afbeelding: Flashscore

Het Tsjechische technologiebedrijf Livesport houdt met zijn dienst Flashscore ruim honderd miljoen sportfans over de hele wereld op de hoogte van real-time live scores in hun favoriete sportcompetities. Dit najaar betrad Flashscore ook officieel de Nederlandse markt. Met campagnes en het brengen van sportnieuws hoopt de gratis dienst miljoenen nieuwe sportliefhebbers aan zich te binden.

Over Flashscore

Vanuit het Livesport-hoofdkantoor in een winters Praag vertelt global brand manager Lukáš Skalický meer over Flashscore en de Nederlandse strategie. Op het hoofdkantoor werken zo’n 250 medewerkers, die onderdeel uitmaken van een wereldwijd team dat zo’n achthonderd mensen telt. Flashscore is wereldwijd actief via een website en apps voor Android en iOS, die maandelijks ruim honderd miljoen gebruikers hebben. Zij volgen via het platform live scores, statistieken en andere sportupdates van bijna veertig verschillende sporten in meer dan 6200 competities. Livesport claimt ruim zevenhonderdduizend sportevenementen per jaar te verslaan. Flashscore is gratis te gebruiken, al dient de gebruiker een account aan te maken om alle functies te ontgrendelen. Inkomsten haalt Flashscore uit het verkopen van advertentieruimte op zijn website en in zijn apps.

Flashscore
Afbeelding: Flashscore

Nederlandse start

Nederlanders kunnen Flashscore al langer gebruiken, en doen dat volgens Skalický dan ook. Vorig jaar had de dienst ongeveer 1,2 miljoen maandelijkse Nederlandse gebruikers. ‘Veel Nederlanders houden van sporten en fijn voor ons is dat jullie er goed in zijn. Want het betekent veel groeipotentieel voor onze dienst’, lacht hij. ‘Toen wij begin dit jaar onderzoek deden naar hoe bekend Flashscore in Nederland is, kwamen we uit op een bekendheidsgraad van 45 procent. Dat is een goede startpositie.’

Brand awareness creëren

In september is Flashscore officieel van start gegaan in Nederland, met de Formule 1 in Zandvoort als aanjagend evenement. ‘Een huge thing voor Nederland’, blikt Skalický terug. De grand prix was voor Flashscore ook het eerste piekmoment in de campagnestrategie. Daarna volgden piekmomenten rondom darts, Eredivisie-voetbal en het WK voetbal in Qatar. Campagnevoeren doet Flashscore enkel online en vooral via korte video’s op onder meer YouTube, performance marketing en betaalde samenwerkingen met onder meer TikTok-bekendheden. Die samenwerkingen richtten zich vooral op het WK in Qatar. Nederland is één van de eerste landen waar Flashscore zo’n online only-launch toegepast heeft. ‘We noemen het geen test, maar kijken wel aandacht naar de resultaten.’

Het voornaamste doel van de campagne is brand awareness creëren. Dat lukt al heel aardig, zegt Skalický terwijl hij de lokale cijfers op zijn computer opzoekt. ‘Zoals ik zei hadden we vorig jaar ongeveer 1,2 miljoen maandelijkse Nederlandse gebruikers. Nu zijn dat er gemiddeld 1,6 miljoen. November was onze recordmaand, toen hadden we 1,8 miljoen gebruikers in Nederland. Daar zijn we blij mee. Misschien kunnen we op termijn wel vier miljoen mensen onze dienst gebruiken.’

Lokale campagne en pr

De Nederlandse stratege voert Flashscore uit in samenwerking met Mindshare en HPB. Mindshare is na een lang pitchtraject gekozen als lokaal campagnebureau. Of de samenwerking in 2023 voorgezet wordt, durft Skalický niet te zeggen. ‘Ik ben positief over de samenwerking en we aan nu kijken naar de resultaten. We hebben alle cijfers nodig om te bepalen of we volgend jaar doorgaan met dezelfde strategie of dat we een andere aanpak kiezen.’   

HPB, voorheen als Het PR Bureau, geleidt Flashscore bij de Nederlandse marktintroductie. Skalický: ‘Een pr-bureau is handig om een basis op te bouwen. Want wij deden heel weinig aan pr en waren nog niet in Nederland actief, dus we moesten ergens beginnen. HPB organiseerde een fysiek lanceringsevenement rondom Flashscore voor de pers en bouwt nu relaties op.’

Flashscore nieuws
Flashscore wil meer inzetten op nieuws Afbeelding: Flashscore

Inzetten op nieuws

Volgend jaar wil Flashscore bestaande gebruikers behouden en nieuwe aantrekken door zijn dienstverlening te verbreden. Zo zet het bedrijf in op het brengen van sportnieuws. Zo’n zeventig redacteuren in veertien verschillende landen schrijven sinds oktober sportnieuws in diverse talen, dat gebruikers gratis kunnen lezen omdat zij er advertenties bij zien. Die nieuwssectie is ook in het Nederlands beschikbaar. Flashscore zit van oudsher op een enorme databerg, en haalt hier volgens Skalický context uit om artikelen completer te maken. Voor volgend jaar plant Flashscore een campagne rondom zijn nieuwssectie, zegt de woordvoerder. ‘We zien de meeste potentie in een combinatie van scores en nieuws op één plek, zodat wij die plek kunnen zijn voor alle sportfans.’ Om te groeien moet je jezelf blijven uitdagen, wil hij maar zeggen.

Hoe Flashscore in algemene zin volgend jaar campagne gaat voeren, weet het bedrijf nog niet. Daar vergadert het marketingteam nu over. Opnieuw kiezen voor campagnepieken rondom sportevenementen is een mogelijkheid, maar een langere campagne voeren ook. Skalický: ‘We leren van de cijfers van dit jaar om onze tactiek te bepalen. Zo zijn trainingen van de Formule 1 interessant voor ons, want niet veel mensen kijken die. Maar onze dienst promoten op de racedag heeft weinig nut, want iedereen zit dan voor de televisie.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie