X (voorheen Twitter) test drie nieuwe abonnementen voor gebruikers die extra inkomsten moeten opleveren. Dat schrijft Bloomberg op basis van een briefing van X-ceo Linda Yaccarino aan investeerders in het socialmediaplatform. De abonnementen tonen de gebruiker minder tot geen advertenties. De advertentie-inkomsten van X staan - een jaar na de overname door Elon Musk - nog steeds zwaar onder druk.
Reclamevrij
Voor gebruikers is X gratis, al krijgen zij met een betaald Premium-abonnement (acht dollar/euro) per maand meer functies zoals een blauw vinkje. Met dit abonnement ziet de gebruiker ook de helft minder advertenties op het platform. Code in de X-app suggereert een test met drie nieuwe abonnementsvormen die respectievelijk Premium Basic, Premium Standard en Premium Plus heten. Eerstgenoemde bevat evenveel reclames als de gratis versie, Standard toont de helft en Plus is advertentievrij. Zo lijkt het huidige Premium-abonnement een naamswijziging te krijgen naar Premium Standard.
Als X na de test besluit om daadwerkelijk van één naar drie abonnementen te gaan, valt te bezien welke extra functies er bij die abonnementen horen. Bijvoorbeeld of alle drie de abonnementen recht geven op een blauw verificatievinkje op het X-profiel van de gebruiker. Onduidelijk is nog wat de drie abonnementen gaan kosten.
Achterblijvende advertentie-inkomsten
X kan extra inkomsten uit gebruikersabonnementen goed gebruiken, want de reclame-inkomsten zijn een jaar geleden ingestort en nog niet op het oude niveau. Sinds de excentrieke miljardair Musk het platform heeft overgenomen voor 44 miljard dollar, heeft hij de vrijheid van meningsuiting verruimd en is de moderatie op nepnieuws en andere schadelijke berichten beperkt. Dat komt mede omdat Musk het grootste deel van het personeel ontslagen heeft. Veel merken waren en zijn huiverig om op X te adverteren, want ze willen niet dat hun reclames bij de verkeerde berichten verschijnen. Ondanks nieuwe tools van X die adverteerders moeten helpen met brand safety-vraagstukken, gebeurt het nog regelmatig dat reclames ongewild bij naziberichten staan.
Door de terughoudendheid van adverteerders is X in het afgelopen jaar zo'n vijftig procent van zijn advertentie-inkomsten verloren. En die vormden negentig procent van de omzet van het socialmediaplatform.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!