Het Leidse designbureau Studio Kordaat pikt het niet dat supermarkt Lidl een biertje op de markt brengt met de naam Kordaat. In het FD vertelt de ‘huisjurist’ van Studio Kordaat dat het bedrijf is overspoeld met e-mails van ‘onbekenden en klanten’ die denken dat het Leidse Kordaat achter het biertje zit.
Bovendien, zo beweert de huisjurist, maakt het designbureau zelf ook in kleine oplage een biertje met de naam Kordaat, dat als een soort visitekaartje aan klanten wordt gegeven. 'Indien de Lidl nergens aan meewerkt zal ik cliënt adviseren een kort-geding procedure te starten', stelt de jurist in het FD. Als je het mij vraagt: daar zou ik nog even mee wachten, Studio Kordaat!
Bescherming alleen in de branche
Eerst even iets over de bescherming van de naam van het designbureau. Het feit dat je bedrijfsnaam Kordaat is betekent nog niet dat je een absoluut monopolie voor die naam hebt. De bescherming die je via het merkenrecht of het handelsnaamrecht krijgt is in principe beperkt tot de branche waarin je actief bent.
Dus begint iemand een nieuw reclamebureau met de naam Kordaat dan heeft Studio Kordaat mogelijk een punt. Maar komt iemand met een biertje Kordaat dan kun je daar als designbureau Kordaat weinig tegen doen. Daar veranderen ook wat verontruste e-mails van ‘klanten onbekenden’ weinig aan. Ajax is tenslotte ook voetbalclub, brandblusser en schoonmaakmiddel tegelijk.
Kordaat-bier als promotie
En dan dat biertje Kordaat dat het bureau op kleine schaal als visitekaartje naar klanten stuurt? Geeft ze dat dan een betere positie tegenover de Lidl? Mocht Studio Kordaat inderdaad al vóór de Lidl serieus Kordaat-bier op de markt hebben gebracht, dan zou dat voor Lidl problematisch kunnen zijn.
Maar kan je nu zeggen dat Studio Kordaat de naam Kordaat als biermerk heeft gebruikt? Nee, dat denk ik niet. Uit de rechtspraak blijkt dat dit soort promotioneel gebruik, waarbij je je bedrijfsnaam op een flesje bier plakt om dat vervolgens op kleine schaal aan je klanten weg te geven, in principe geen gebruik van het merk voor bier is, maar gewoon promotie van je eigen designbureau. Je verkoopt geen Kordaat-bier, je maakt reclame voor je designbureau.
Geen merkregistratie
Dat het ook niet de bedoeling was een biermerk op de markt te zetten blijkt uit het feit dat de Studio het merk Kordaat ook niet voor bier geregistreerd heeft. Hoe had Lidl überhaupt kunnen weten dat dit Leidse bureau dit aardigheidje wel eens aan zijn klanten stuurt?
Nee, naar mijn mening is dit een geval van helaas pindakaas. Ik zou dat kort geding maar achterwege laten.
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!