Consumenten shoppen steeds vaker online en komen vooral naar de winkel voor de experience. Hoe speel je daar als ondernemer op in? Met showrooming versterken je winkel en je webshop elkaar. Hoe je dat aanpakt lees je in dit artikel van DPG Grow.
5 tips om je winkel en webwinkel elkaar te laten versterken
Gebruik showrooming en een paar andere inzichten van onze experts in fysieke en online winkels. Versmelt de beide kanalen, om jouw klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en de omzet te maximaliseren.
1. Verwijs naar de webshop als een product is uitverkocht
Het winkeloppervlak is maar beperkt en misschien heb je daar weinig of geen magazijnruimte bij. Je wilt producten voldoende de ruimte geven, dus je kunt de vierkante meters niet vol blijven stapelen. Als je minder producten toont en/of op voorraad houdt, zal je vroeg of laat uitverkopen. Dat is jammer, omdat je klanten ‘nee’ moet verkopen als ze naar de winkel komen. Verwijs daarom naar je webshop, bijvoorbeeld met (aanraak)schermen in de winkel. Bied klanten de mogelijkheid om het product dat ze zoeken meteen online te bestellen, eventueel met hulp van een medewerker. Laat klanten het product bestellen en dit naar de winkel of hun eigen adres verzenden.
2. Noem je winkel als bezoek - en ervaaradres
Andersom werkt het ook. Jouw webshop wordt er sterker van als je de winkel noemt als bezoek - en ervaaradres. Verkoop je bijvoorbeeld hoofdkussens, kleding of handgemaakte spullen? De kans is groot dat klanten de producten graag even vast willen houden. Ze willen het ervaren en er een gevoel bij krijgen, zowel letterlijk als figuurlijk. Bied klanten die mogelijkheid door te verwijzen naar je fysieke winkel(s). Maak het een bezoekadres en een plek om je producten te ervaren. Jouw winkel wordt een showroom, terwijl de webshop belangrijk blijft voor de verkoopaantallen.
3. Bied in je winkel beleving die online onmogelijk is
Hoe sta je klanten online persoonlijk te woord? Er zijn wel initiatieven om online het gesprek aan te gaan, maar dat blijft voorlopig lastig (sommige websites vragen klanten of ze met ‘u’ of ‘je’ aangesproken willen worden, en passen daar de teksten op aan). Die persoonlijke benadering en het gesprek kun je in de winkel wel bieden. Zorg er dus voor dat je klanten die ervaring biedt als ze naar de winkel komen. En maak het ze online makkelijk om snel te bestellen, omdat een deel van de klanten dat aan het online kanaal zal waarderen. Stem de winkel en de webshop dus af op het type klant en de gewenste manier van winkelen. Let op: houd er rekening mee dat sommige klanten online wel degelijk inspiratie willen opdoen. Laat ze blogs lezen, toon foto’s en video’s en leg uit hoe de producten gebruikt kunnen worden.
4. Gebruik Click & Collect voor bestellingen
De coronatijd was voor veel winkels een drama, terwijl de webshops het erg goed deden. En heb je zowel een fysieke winkel als een webwinkel? Dan heb je waarschijnlijk (gedwongen) kennisgemaakt met Click & Collect. Dat ging in het begin misschien niet vlekkeloos, maar biedt inmiddels een geweldige kans. Veel klanten willen hun producten graag online bestellen, maar zijn niet altijd thuis om de bestelling te ontvangen. Als ze in de stad wonen of werken is de kans groot dat ze vaak bij je in de buurt van de winkel komen. En dat ze dus gebruik kunnen maken van Click & Collect. Bied klanten de mogelijkheid om de producten online te bestellen en vervolgens in de winkel af te halen. Dat creëert meteen de kans om er alvast iets over te vertellen of om na te gaan of de klant nog vragen heeft.
5. Accepteer retouren in je winkel
Retouren heb je natuurlijk liever niet: het liefst verkoop je klanten producten waar ze vervolgens volledig tevreden mee zijn. Wil een klant toch een product retourneren? Maak van jouw winkel het retouradres. Je maakt het klanten daarmee makkelijk én je hebt ze bij jou in de winkel. Na een online bestelling kun je ze de winkel laten zien, bijvoorbeeld om persoonlijk te vragen wat er niet naar wens was. Zijn ze op zoek naar een andere kleur, maat of oplossing? Daar kun je dan meteen weer op inspelen.
Benut je webshop én je winkel
Het is belangrijk om zowel de webshop als de winkel te benutten, als je ze allebei hebt. De webwinkel is bijvoorbeeld altijd open, dus klanten kunnen daar ook ‘s avonds, ‘s nachts en op feestdagen bestellen. Speel daarop in, door daar het menu, de producten en de rest van de webshop op in te richten. Bedenk je andersom waarom klanten graag naar de winkel komen. Bied klanten een persoonlijk welkom, adviseer ze waar ze dat willen en leg uit over de producten die ze kopen of terugbrengen.
Houd aan de andere kant rekening met de relatief hoge kosten in de winkel. En zorg ervoor dat je die terugverdient dankzij extra verkopen of maak dat goed met de omzet die je in de webshop maakt. Bedenk je hoe klanten hun aankoop willen doen en of ze die bijvoorbeeld meteen in handen willen hebben. Richt daar vervolgens het proces op in. En zorg voor voldoende producten op voorraad als klanten dat belangrijk vinden. Maar stuur vooral aan op de webshop als je bijvoorbeeld slechts een paar filialen hebt en klanten veel moeite zouden moeten doen om naar je toe te komen.
Hoe benut je je webshop en fysieke winkel optimaal?
Kortom, hoe versterken jouw fysieke winkel en webshop elkaar? We zetten de tips nog even voor je op een rij.
- Verwijs naar je webshop als een product is uitverkocht en maak online bestellen in de winkel mogelijk.
- Noem je winkel als bezoekadres om producten te ervaren.
- Zorg voor een persoonlijke ervaring in je winkel die in een webshop onmogelijk is.
- Bied voor webshop bestellingen Click & Collect aan.
- Accepteer retouren webshop bestellingen in je winkel.
Meer van dit soort inspiratie? Kijk snel op www.dpggrow.nl en volg DPG Grow op LinkedIn!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!