Verzekeraars willen met 'communicatietoets' draagvlak voor big data vergroten

Alleen die informatie verzamelen waar een logische verklaring voor is

Het Verbond van Verzekeraars wil dat verzekeringsmaatschappijen een communicatietoets gaan gebruiken om te bezien of zijn extra data van hun klanten kunnen vragen. Als een verzekeraar geen logisch verhaal heeft waarom hij extra informatie wil, dan zou hij die ook niet moeten opvragen.

Dat staat in een van het Verbond van Verzekeraars over het gebruik van big data. Het Verbond probeert met het rapport de zorgen over privacy en big data weg te nemen.

Kastjes in auto

Verzekeraars beschikken over steeds meer informatie over hun klanten door de toegenomen online toepassingen. Zo kunnen kastjes in auto’s inzicht geven in het rijgedrag van bestuurders. Mensen die weinig of veilig rijden kunnen beloond worden met een lagere premie, natuurlijk wel als ze verzekeraars laten beschikken over de informatie.

Om het draagvlak daarvoor te krijgen stelt de brancheorganisatie een aantal maatregelen voor. Zo mag het vergaren van dat er niet toe leiden dat groepen klanten worden uitgesloten van verzekeringen.

Logische verklaringen

Daarnaast raadt het Verbond verzekeraars aan de ‘communicatietoets’ te hanteren. Zo’n toets kan inhouden dat verzekeraars alleen die informatie verzamelen waar een logische, risicogerelateerde verklaring voor te geven is.

Er is bijvoorbeeld een logische verklaring voor het gegeven dat het gewicht van een auto of de rijstijl van een bestuurder relevant is voor de hoogte van een premie. Ook het betaalgedrag van klanten is een logische factor, aldus het verbond: slecht betalende klanten nopen verzekeraars immers tot incassoprocedures.

Niet uit te leggen, niet doen

Factoren die niet uit te leggen zijn, moeten niet worden meegenomen moeten worden in datamodellen. Als verzekeraars Big Data-analyses niet kunnen uitgeleggen, kunnen zij ook niet verwachten dat klanten er begrip voor hebben en dat er duurzaam maatschappelijk draagvlak voor is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie